A Tesla által önvezetőnek nevezett Full Self-Driving (FSD) módról már kiderült, hogy még komoly fejlesztésekre lesz szükség, mielőtt valóban biztonságosan használni lehet: a rendszer idén év elején még zavarba jött egy kis hótól, egy autós újságíró pedig pár hónapja majdnem a szakadékban végezte, amikor rábízta magát az FSD-re.
Hasonló a helyzet a megtévesztően elnevezett Autopilot rendszerrel is, amely az FSD-nél kevesebbet tud, és ami miatt a Tesla ellen szövetségi nyomozást is indítottak. Bár az autógyártó - elvileg - megköveteli az autók sofőrjeitől, hogy mindig a kormányon tartsák a kezüket, a cég kommunikációjában rendszeresen olyan utalásokat tesz, mintha az Autopilot magától is képes lenne vezetni az autót.
Valójában, az Autopilot funkciói nem tudnak többet, mint bármelyik mai modern autó vezetőtámogató rendszerei: a sávtartó automatika és az adaptív tempomat kényelmesebbé teszi a vezetést, de a sofőrnek folyamatosan az úton kell tartania a szemét és a kormányon a kezét, hogy váratlan helyzetben közbe tudjon avatkozni, ha szükséges.
Ez azonban láthatóan sokakat hidegen hagy, ugyanis még cikkünk írásának pillanatában is többféle olyan eszközt lehetett rendelni az interneten, amelyek segítségével átverhető a Tesla Autopilot rendszere. A vezetőtámogató megoldás ugyanis figyeli, hogy a sofőr mekkora erőt fejt ki a kormányra. Ha ez az érték nulla, az Autopilot figyelmezteti a sofőrt, hogy helyezze a kezét a kormányra. A riasztást kiiktató, úgynevezett defeat device-ok lényege, hogy enyhe nyomást fejtenek ki a kormányra - általában a tömegüknek köszönhetően - amit a fedélzeti számítógép úgy érzékel, hogy a sofőr határozottan fogja a kormánykereket. Akadnak egyszerű súlyok, kormányvédőbe épített megoldások, de van, aki egyszerűen egy ásványvizes palackkal támasztja ki a kormányt a megfelelő helyen, hogy átverje a rendszert.
Ennek az ügyeskedésnek lett most vége - írja az Electrek. Bár korábban az amerikai autópálya-felügyelet, a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) betiltotta több hasonló eszköz forgalmazását, az élelmes kereskedők megtalálták a módját, hogy továbbra is értékesítsenek hasonló termékeket.
Mostanra viszont már a Tesla is lépett. A cég jráműveinek szoftveres frissítéseit nyomon követő Teslascope a Twitter-oldalán jelentette be, hogy a legutóbbi frissítésben kiszúrták a hasonló eszközök használatát kivédő kódsorokat.
The latest version of Full Self-Driving Beta (V10.69.3.1) can detect some forms of autopilot defeat devices and will be slowly adapted over time as new methods are discovered by Tesla.
— Teslascope (@teslascope) November 25, 2022
If detected, it will result in a forced autopilot disengagement; resulting in strikes.
A szakértők szerint a frissítés az FSD-módot és az Autopilot rendszert is érinti: képes érzékelni a kormányra nyomást helyező mesterséges eszközöket, ha pedig ilyet talál, automatikusan kikapcsolja a vezetőtámogató funkciókat.
A Teslascope azt írja, hogy az Autopilot ilyen módon történő kikapcsolását a rendszer valamilyen módon megjegyzi, arról azonban egyelőre nincs információ, hogy mire számíthatnak a renintens sofőrök, akik többször is lebuknak egy defeat device használatával.
A Tesla egyébként az autók belső terét pásztázó kamerákkal figyeli a sofőr arcát is, és figyelmezteti az illetőt, ha nem az utat nézi. Hasonló egyébként a mai modern autókban is működik, például a Mercedes EQS luxuslimuzin is jelzést küld a sofőrnek, ha nem "látja" a szemeket vezetés közben.