A Berkeley Egyetem új tanulmánya megerősíti azt, amit az EV-rajongók már eddig is tudtak, hogy az elektromos járművek bevezetése valóban tisztábbá teszi a levegőt. Talán még ennél is fontosabb, hogy az írás számszerűsíthető adatokkal szolgál arról, hogy az elektromos járművek mennyiben befolyásolják a kibocsátási mutatókat.
2018 és 2022 között a San Francisco-öböl térségében az összes forrásból származó szén-dioxid-kibocsátás évente mintegy 1,8 százalékkal csökkent - állapították meg a kutatók. Bár ez tényleg nem egy óriási érték, a különbséget a tanulmányon dolgozók az elektromos járművek széles körű elterjedésének tulajdonítják a térségben.
Egyébként, ha csak a közlekedés okozta kibocsátásokat vizsgáljuk, már lényegesen szembetűnőbb a változás. Ugyanabban a vizsgált időszakban a mért értékek évente 2,6 százalékos mérséklődést mutattak, az új autóvásárlásoknak pedig közel 40 százalékát tették ki az EV-k.
Ronald Cohen, a Kaliforniai Berkeley Egyetem vegyészprofesszora, a tanulmány vezető szerzője szerint ez egyértelműen azt mutatja, hogy az elektromos hajtástechnológia elterjedése a kívánt hatást gyakorolja a légszennyezettségi adatokra. A tanulmányt a héten az Environmental Science & Technology című folyóiratban tették közzé.
A kutatók az adatokat a part közelében telepített szenzorok egész hálózatának segítségével követték nyomon. A kihelyezett érzékelők szén-dioxid, szén-monoxid, dinitrogén-oxid és ózon jelenlétét vizsgálják a levegőben. A tanulmány szerzői azt feltételezik, hogy ha újabb tíz év múlva a vizsgálat tárgyához hozzáveszik a légzőszervi problémákkal küzdők számának alakulását, az még meggyőzőbb adatokkal fog szolgálni.
Az eredményekhez a kutatók az érzékelők által rögzített kibocsátásokat három kategóriába sorolták: az ipari tevékenységekből származó, hűtésből-fűtésből származó és a közlekedés okozta kibocsátások. A közlekedési kibocsátások elkülönítése után a kutatók képesek voltak a közlekedési kibocsátások csökkenését az elektromos és hibrid járművek, valamint a jobb üzemanyag-hatékonyságú járművek számának növekedésével összekapcsolni.
Egy másik, dél-kaliforniai kutatás nagyon hasonló megállapításokra jutott. A Keck School of Medicine által közzétett tanulmány a valós szennyezettségi szinteket, az elektromos autók elterjedtségét és a sürgősségi osztályok látogatásait követte nyomon Kaliforniában 2013 és 2019 között, és ellenőrizte a kaliforniai levegőminőség általános javulását a vizsgálati időszak alatt.