A második világháború után, 1946-ban a Svájci-Alpokban húzódó Gauli-gleccseren kellett kényszerleszállást végrehajtania egy amerikai C-53 Skytrooper típusú repülőgépnek, amelynek fedélzetén 12 ember utazott. Pontosabban, a nagy köd miatt a gép nekiütközött a hegyoldalnak, és végül 280 km/h sebességgel csúszott végig a gleccseren. A fedélzeten tartózkodók közül többen megsérültek, de halálos áldozatot nem követelt a baleset.
A szerencsétlenül járt gépet véletlenül szúrták ki, körülbelül 3350 méteres magasságon. A sájci légierő pilótái ekkor szervezték meg feltehetően a világ első magashegyi mentőakcióját, amellyel letették a modern légimentés alapjait.
Először két svájci katona síléceken érte el a roncsot, miután 13 órán keresztül kaptattak felfelé a hegyoldalon. 1946. november 23-án délután 2 óra után találták meg a túlélőket, akkor azonban már túl késő volt hozzá, hogy elinduljanak a biztonságot jelentő civilizáció felé. Az éjszakát a roncsnál húzták ki, mínusz 15 fokos hidegben.
Másnap aztán eljutottak a Gauli menedékházhoz, de még innen is meg kellett oldani a sérültek biztonságb aszállítását. Erre végül a svájci légierő két pilótája, Victor Hug százados és Pista Hitz őrnagy vállalkozott, akik két, az alábbi képen látható, Fi 156 típusú kisrepülővel szálltak le a pórul járt gép mellé a gleccserre és így mentették ki a 12 embert. Összesen nyolcszor kellett fordulniuk, mire mindenkit biztonságba tudtak szállítani.
A repülőgép roncsa a hegyoldalban maradt, idővel pedig eltűnt szem elől, a gleccser mozgása miatt. Először 2012-ben pillantották meg újra, a klímaváltozás hatására ugyanis a gleccser elkezdett visszahúzódni. 2018-ban már a gép néhány darabját sikerült eltávolítani a hegyoldalból, azonban a pilótafülke továbbra is a jég fogságában maradt.
A Euronews számolt róla be, hogy a Gauli-gleccser további olvadása miatt most sikerült a gép maradványait teljesen eltávolítani.
Simon Flückiger, a mentési munkálatok irányítója a hírcsatornának nyilatkozva elmondta, hogy ha most nem emelték volna ki a roncsot, a következő 10-20 év során teljesen eltűnt volna szem elől. A kiemelés során rendkívül óvatosan kellett eljárnia a mentésben részt vevő szakembereknek, a gép roncsainak éles fém felületei miatt.
A svájci gleccserek visszahúzódása komoly probléma, ami miatt idén nyáron az olasz-svájci határt át is kellett rajzolni.