Európa vészesen közeledik a 2030-as céldátum felé így minden ország igyekszik fokozni a tempót útban a klímasemlegesség felé vezető úton. A zöldszervezetek legnagyobb vesszőparipái továbbra is a belsőégésű motorral rendelkező járművek, így nem csoda, ha ez kerül legtöbbször a figyelem középpontjába, ha klímavédelemről beszélünk.
Szerte a kontinenesen vannak kísérleti jellegű szankciók, vagy ezek tervei, céldátumok, amikortól korlátozzák illetve betiltják az elavultnak nyilvánított technológia használatát. Hoztak már hasonló rendeletet Párizsban, Athénban, Madridban, sőt Budapesten is terveznek korlátozást foganatosítani egy ideje.
Stockholm a napokban jelentette be, hogy a belvárosából 2025-tő ki fogja tiltani mind a benzin-, mind pedig a dízelüzemű autókat. Egészen konkrétan az üzleti negyed 20 háztömbjét érinti majd a korlátozás. Itt csak elektromos autóval lehet majd közlekedni a kitűzött dátum után.
Lars Stromgren, a város alpolgármestere egy beszédében megemlítette, hogy mindenki szenved a kipufogógáztól, de mégis leginkább a legsérülékenyebb korosztályok sínylik meg leginkább a nagy forgalommal járó szennyeződést, a fiatalok és az öregek.
"Olyan területet választottunk, ahol nagyszámú kerékpáros és gyalogos van napi szinten kitéve az egészségtelen levegőnek. Ez a városnak egy olyan része is, ahol olyan előremutató vállalatok működnek, amelyek szívesen vezetik a fenntarthatóbb jövőre való átállást"
- nyilatkozta Stromgren.
A programnak egyébként tartlamaz kivételeket is. Bár elsősorban csak a teljesen elektromos meghajtású autóknak adnának engedélyt a zónába való behajtásra, a nagyobb, plug-in hibrid furgonok is engedélyezettek lesznek, és kivételt képeznek a mentő- és rendőrautók, valamint a fogyatékkal élő sofőrök autói is.
Miközben a svéd zöldpártiak az EV-k elterjedését várják a döntéstől, többen titulálják a szabályozást túl szigorúnak. Az ellenzők szerint már így is sokat tettek a klímavédelem érdekében, hiszen az elmúlt évtizedben harmadával csökkent a kibocsátás a fővárosban.