Sokan felkapták a fejüket, amikor a Sony a 2020-as CES során leleplezte Vision-S fantázianevű koncepcióautóját, amely azóta itt-ott a közutakon is felbukkant, különféle teszteknek köszönhetően.
A japán márka a 2022-es CES-re pedig már az autó továbbfejlesztett változatával, a Vision-S 02-vel készült, amely jelzi, hogy a Sony egyre komolyabban gondolja az elektromos autók piacának meghódítását- írja az Inside EVs. Nem ők az egyetlenek, a Mercedes szintén Las Vegasban mutatta be a Vision EQXX nevet viselő napelemes koncepcióautóját.
A villanymotor a 2020-ban bemutatott Sony Vision-S 01-ből (jobbra) származik (Fotó: Sony)
A lap információi szerint a Vision-S 02 a szedán prototípus platformjára épült, azonban tágasabb, hétszemélyes belső teret és egy sor izgalmas újdonságot kínál. A legszembetűnőbb az új karosszéria-változat, amely talán a Tesla Model Y-hoz áll a legközelebb.
Az elektromos motor a 2020-ban bemutatott Vision-S 01-ből érkezik, erről egyelőre annyit lehet tudni, hogy összkerékhajtású és 536 lóerő a teljesítménye. A gyorsulási adatokat egyelőre nem közölték, így csak a "donor" 4,8 másodpercéhez lehet viszonyítani. A Vision-S 02 ennél bizonyára lassabban teljesíti majd a 0-100 km/h-t, mivel a közel 2,5 tonnás (2480 kg) karosszéria 130 kilóval nehezebb az első változatnál. Összehasonlításként: a Ford Mustang Mach-E tömege körülbelül 2,2 tonna.
Digitális ikre is lesz a Sony elektromos autójának
Az igazán izgalmas dolgokat az autó elektronikája rejti. A Vision-S 02-be természetesen bekerült minden ma elérhető vezetőtámogató rendszer: az utasok biztonságáról összesen 40 szenzor gondoskodik. Ezekből 18 kamera, 18 radar vagy ultrahangos érzékelő, ée került bele 4 lidar is (ami a radar működési elvét használja, de hanghullámok helyett lézersugarakkal dolgozik). Ennek köszönhetően az autó a 2-es szintű önvezetésnél már fejlettebb félautomata navigációra képes, amit a Sony Level 2+-nak nevez, igaz, az egyelőre nem derült ki, hogy ez pontosan mit takar.
Egy biztos, az autó a mostani holttérfigyelők működési elvét megfordítva nem csak akkor jelez, ha egy másik jármű érkezik a holt térbe, hanem akkor is, ha épp biztonságos sávot váltani.
Ez egyébként a teljesen digitális érintőképernyőként is funkcionáló műszerfal két végébe épített kijelzőkön lesz látható, amelyek a visszapillantó tükröt helyettesítik. A megoldásnak köszönhetően minden funkció áttekinthetővé válik majd. A Sony videója szerint a több képernyőből álló - a Mercedes EQS Hyperscreenjére emlékeztető - elrendezés a minimumra csökkenti a szemmozgást, hogy a sofőr a forgalomra tudjon fókuszálni.
Napjainkban egyre forróbb trendet képviselnek a digitális ikrek. A digitális iker egy-egy összetett szerkezet - ipari gép, robot, vagy jelen esetben autó - digitálisan létező másolata, amely lehetővé teszi, hogy a tulajdonos időben értesülhessen róla, ha valamilyen karbantartás esedékessé válik. A Sony Vision-S 02 az autók világában az elsők között kaphat saját digitális ikertestvért, így a sofőrök a telefonjukon keresztül naprakész információkat kaphatnak a kocsijuk állapotáról.
További különlegesség, hogy minden ülés fejtámlájába külön hangszórókat építenek be, így nem kell majd azon vitatkozni, hogy milyen hangosan szóljon a zene, ezt minden utas saját igénye szerint állíthatja be. A 360 Reality Audio nevű megoldással a Sony saját streaming-szolgáltatásán keresztül lehet majd hallgatni a kedvenc számainkat, rádió vagy podcast-adásokat. A már említett kijelzőkön túl az utasoknak is jut egy-egy monitor, az első ülések fejtámlájának hátsó részén. Ezekhez a Sony saját, Bravia Core for Vision-S integrált videoszolgáltatása teszi lehetővé a mozgóképes tartalmak nézegetését.
A Sony Vision-S 02 új karosszériával jelzi, hogy a cég komolyan gondolja az autóipari hódítást (Fotó: Sony)
Arról sajnos egyelőre nincs információ, hogy a Sony autói mikor válhatnak elérhetővé, azonban a japán cég jelezte, hogy tényleg komolyan gondolja az autóipar meghódítását: a vállalat 2022 tavaszán megalapítja majd a Sony Mobility Inc. nevű leányvállalatát, amely kifejezetten az ilyen irányú fejlesztésekért felel majd, ugyanakkor a jövőbeni robotikai és mesterséges intelligenciával kapcsolatos projektek is ide kerülnek majd, beleértve a drónokat is.