Hirdetés

50 tonnát is röhögve emel meg a világ első elektromos daruja

|

A munkagép segít csökkenteni az építkezések környezeti terhelését.

Hirdetés

Korábban többször írtunk már az építkezések ökológiai lábnyomáról, amely egyelőre sajnos elég jelentős méretű. Az egyik legnagyobb szennyezőnek a beton gyártása számít, holott ebből az építőanyagból használják világszerte a legtöbbet. Szerencsére ma már olyan lehetőségek állnak az építészek előtt, mint például a 3D-nyomtatott betonhab, vagy a már Magyarországon is elérhető zöld beton.

Ezzel azonban csak a probléma egy részét oldottuk meg, további gond, hogy az építkezések környékén használt teherautók és munkagépek többsége ma még óriási dízelmotorokkal üzemel, amelyek egyrészt rengeteg gázolajat nyelnek el, másrészt pedig nem csak szén-dioxiddal terhelik a környezetet, hanem kén-, és nitrogén-oxidokkal is. Utóbbiról már tudjuk, hogy a szén-dioxidnál is jelentősebb mértékben járul hozzá az üvegházhatáshoz.

A Sennebogen 653 E Electro Battery lánctalpas daru az első elektromos hajtású munkagép a világon (Fotó: Sennebogen)
A Sennebogen 653 E Electro Battery lánctalpas daru az első elektromos hajtású munkagép a világon (Fotó: Sennebogen)

Elektromos munkagépből pedig egyelőre kevés van, noha idén májusban írtunk már a világ legnagyobb üzemanyagcellás dömperéről, igaz, ez a jármű nem egy építkezésen, hanem egy platinabányában teljesít szolgálatot.

Hirdetés

A jövő építőmesterei azonban már tervezhetik úgy az építkezést, hogy ott legalább a lánctalpas daruk ne terheljék még jobban a környezetet - írja az Electrek. A német darugyártó, a Sennebogen múlt héten mutatta be az első, tisztán elektromos hajtású lánctalpas daruját, amely az első ilyen jármű ebben a kategóriában.

A teleszkópos daru hidraulika segítségével emeli meg az úgynevezett gémet, amelynek a végén egy csörlő segítségével mozgatja a drótkötelet, a végén az emelőkampóval. A munkagép akár 50 tonna megemelésére is képes.

A daru "lelke" egy 130 kilowattos villanymotor, amelyet egy folyadékhűtéses lítium-ion akkumulátor lát el energiával. A 210 kilowattóra teljesítményű akkumulátor optimiális működéséről egy intelligens akkumulátor-kezelő rendszer gondoskodik.

A Sennebogen szerint a daru egy feltöltéssel 14 órán át képes dolgozni, a töltéshez pedig az építkezéseken gyakran elérhető 32 amperes ipari csatlakozó is használható. Ha ez mégsem lenne a közelben, a 653 E Electro Battery típusjelű munkagép egy 22 kilowattos fedélzeti töltőnek köszönhetően az elektromos autók töltéséhez használt utcai töltőoszlopról is "tankolható".

A cég ígérete szerint egy ilyen daru használata egy év alatt 23 tonna szén-dioxid kibocsátását előzi meg. További előny, hogy az elektromos autókhoz hasonlóan a munkagépnek is kisebb a szervízigénye, és nincs szüksége például olajcserére sem. Emellett lényegesen csendesebb, mint a dízelmotorral hajtott változatok, és a működéséből származó vibráció is enyhébb, így ideális a nagyvárosi használatra.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)