Bár a legtöbben a luxusautóikról ismerik, a brit Rolls-Royce a repülőgépgyártás terén is jól csengő névnek számít. A cég az utóbbi időben teljes gőzzel dolgozik az alternatív hajtású gépek technológiáján, tavaly decemberben a Zöld Pálya is beszámolt a fenntartható módszerekkel előállított üzemanyagot használó Airbus próbaútjáról, amelyhez a brit vállalat gyártotta a hajtóműveket.
A Rolls-Royce most pedig azzal került be a hírekbe, hogy teljesen elektromos hajtású Spirit of Innovation kisrepülője két sebességi rekordot is megdöntött. A BBC információi szerint a tavaly novemberben végrehajtott tesztrepülések során a gép 555,9 km/h átlagsebességet ért el egy rövid, három kilométeres távon, míg egy hosszabb, több mint 15 kilométeres repülés során 532,1 km/h volt az átlagsebessége. Mindkét adatot a Légisport Világszövetség (World Air Sports Federation) hitelesítette.
A brit védelmi minisztérium Boscombe Downban található tesztelésre használt repülőterén végrehajtott próbarepülések során komoly mértékben sikerült felülmúlni a korábbi világrekordokat. A rövidtávú repülés átlagsebességének rekordja eddig csupán 213,04 km/h volt, míg a hosszabb, 15 kilométeres próbán korábban 292,8 km/h számított a világrekordnak.
A géppel egy harmadik világcsúcsot is megpróbáltak megdönteni: a próba során azt mérték, mennyi idő alatt éri el a Spirit of Innovation a háromezer méteres magasságot. Ez 202 másodpercig tartott, egyelőre azonban nem tudni, hogy sikeres volt-e a rekorddöntés, ugyanis ennek a hitelesítése még folyamatban van.
A Spirit of Innovation akkumulátorával 7500 telefont lehetne feltölteni (Fotó: Rolls-Royce)
Szintén figyelemreméltó, hogy a kisgéppel 623 km/h maximális sebességet is sikerült elérni, amely elegendő arra, hogy a repülőt a világ leggyorsabb elektromos járművének is nevezhessük, hivatalos címet azonban nem fog kapni, ez ugyanis nem volt része a rekorddöntési kísérletnek.
A Charles Lindbergh által 1927-ben az Atlanti-óceán átrepülésére használt Spirit of St. Louis neve előtt tisztelgő Spirit of Innovation lelke egyébként egy 400 kilowattos elektromos motor, amelyet, ha egy autóba szerelnének, 535 lóerős teljesítménynek felelne meg.
A Rolls-Royce azt is elárulta, hogy a gépben használt akkumulátorcsomag energiasűrűsége az eddig legnagyobb, amit repülőn használtak - a kapacitása elegendő lenne 7500 telefon feltöltéséhez.