A Rolls-Royce már 2011-ben belevágott az elektromos hajtás fejlesztésébe, a Phantom alapjaira épülő, 389 lóerős, 200 kilométeres hatótávú 102EX koncepcióautóval, az első kereskedelmi forgalomban kapható, teljesen elektromos luxuslimuzin azonban csak jövőre érkezhet a szalonokba.
A BMW tulajdonában álló brit luxusmárka háza tájáról már felröppentek hírek, hogy valamire készülnek, amikor tavaly levédették a Silent Shadow nevet, amely tisztelgés a Silver Shadow előtt. Ennek ellenére, a Motor1 értesülései szerint most kiderült, hogy a jövőre érkező, zéró emissziós elektromos autót Rolls-Royce Spectre néven kínálják majd a környezettudatos milliomosoknak.
A Rolls-Royce Spectre lesz a luxusmárka első, sorozatgyártású elektromos modellje (Fotó: Rolls-Royce)
A márka döntéshozói 2017-re eldöntötték, hogy nem fejlesztenek hibrid modelleket, hanem egyből a teljesen elektromos hajtású modellek világába szeretnének betörni. Ennek előzményeként egy évvel korábban bemutatták a 103EX jelzésű koncepcióautót, amelyhez egészen meghökkentő formatervet kanyarítottak. Ebből azonban sajnos csak egyetlen darab készült, míg a Silent Shadow modelleket elvileg már várhatóan jövő évtől kezdik majd árulni.
Azért csak elvileg, mert ugyan a modell Wikipedia-oldala szerint 2022-ben indul az értékesítése, a Motor1.com úgy értesült, hogy Rolls-Royce Spectre néven csak 2023-ban lát napvilágot a márka első, teljesen elektromos, azaz zéró emissziós modellje. Ez utóbbi információt látszik megerősíteni a tény, hogy idén szeptember végén a Rolls-Royce nyilvánosságra hozta a Spectre első fotóit, amelyek az alaposan álcázott prototípust ábrázolják.
Az álcamatrica alól egy Rolls-Royce Wraith körvonalai villannak ki (Fotó: Rolls-Royce)
A motivációs poszterek bölcsességeivel felérő mondatokkal teleragasztott autó leginkább a Wraith modellre emlékeztet, azzal a különbséggel, hogy ebben már elektromos erőforrás dolgozik, amelyet a cég szerint elképesztően komoly tesztelésnek vetnek alá. A hírek szerint 2,5 millió kilométert taposnak majd a tesztautókba, ami megfelel 400 évnyi átlagos használatnak. A teszt során a bolygó minden lehetséges földrajzi és klimatikus viszonyai között is meghajtják a Spectre-eket, hogy biztosan bírják a strapát.
Ezen felül keveset lehet tudni a készülő modell tulajdonságairól, egyedül az derült most ki, hogy a jellegzetes Rolls-Royce hűtőrács helyet kap majd a márka első elektromos autóján. Ezt maga a cég vezérigazgatója, a német származású Torsten Müller-Ötvös jelentette be a napokban.
"Egyelőre nem szeretnék részleteket elárulni, de annyit elmondhatok, hogy egy rendes, ízig-vérig Rolls-Royce érkezik majd"
- mondta titokzatosan a cég vezetője.
"Abszolút megérdemli majd a márkanevet, páratlan alkotás lesz és az ügyfeleink imádni fogják. Fontos, hogy elsőként Rolls-Royce-t építünk, az elektromos hajtás csak másodlagos, nem pedig fordítva."
Természetesen a hűtőrácsnak az elektromos Rolls-ban már megváltozik majd a szerepe, funkcionális alkatrész helyett valószínűleg inkább a hagyományos arculat megőrzése érdekében szerelik majd a Spectre orrára.
Még egy dolog derült ki az elektromos Rolls-Royce-szal kapcsolatban: Müller-Ötvös ugyanis az autók hangtalan motorjai miatt azon aggódott, hogy a motorhang hiánya miatt esetleg hangosabbnak érzékelik majd a bent ülők a menet-, és a szélzajt, igaz, hozzátette, hogy az utastér hangszigetelése terén a cégnek komoly tapasztalatai vannak, így azért annyira mégsem aggódik, hogy túl zajosnak találnák majd a kedves vevők a villanyos változatot.
Ami pedig az árat illeti, egyelőre az sem nyilvános, csupán becslésekre lehet hagyatkozni: az ökölszabály szerint jelenleg az elektromos autók a belső égésű motorral szerelt változatokhoz képest 10-40 százalékkal kerülnek többe. A legrosszabb esetet véve ez azt jelenti, hogy a Wraith alapárából kiindulva egy Spectre-ért körülbelül 938 ezer dollárt, azaz szűk 291 millió forintot kell majd fizetni. Így nem kell majd aggódnia a tulajdonosoknak, nem fognak minden sarkon egy másik Spectre-be botlani.