Az elektromos autók világának jelenleg talán legizgalmasabb cégének a horvát Rimac-ot tekinthetjük - pontosabban, ma már Bugatti Rimac a cég teljes neve, az olasz gyártóval kötött partneri megállapodás után, ez azonban mit sem von le a cégalapító Mate Rimac érdemeiből.
A most 33 éves Rimac ugyanis már 19 évesen érdeklődni kezdett az elektromos autók iránt, sőt, 1984-es évjáratú BMW-jét már akkor villanyhajtásúvá alakította át. Szintén ő alapította a Porsche által azóta felvásárolt Greyp Bikes nevű céget, amely elektromos bicikliket fejleszt. A legnagyobb dobása azonban kétségtelenül a Rimac Automobili 2009-es alapítása, amellyel limitált példányszámú elektromos autókat fejleszt. A cégbe nemrég félmilliárd dollár (!) kockázati tőke érkezett olyan befektetőktől, mint a Goldman Sachs és a SoftBank - nem véletlen, hogy a vállalkozást ma már kétmilliárd dollárra értékelik a pénzügyi szakemberek.
A Rimac Nevera a világ jelenlegi legjobban gyorsuló, kereskedelmi forgalomban kapható autója
(Fotó: rimac-automobili.com)
A horvát startup 2018-ban a Genfi Autószalonon mutatta be, még koncepcióautó formájában Rimac Nevera nevet viselő hipersportkocsit, amely egészen hajmeresztő tulajdonságaival bármilyen autórajongó figyelmét felkeltheti. A több mint 2,1 tonnás gép 1,85 másodperc alatt katapultálja utasait álló helyből 100 km/h sebességre, de a 300-as tempóhoz is csupán 9,3 másodpercre van szüksége. A mutató egyébként 415 km/h környékén akad ki, amit persze már inkább csak versenypályákon lehet legálisan kipróbálni. Ehhez négy villanymotort használnak, amelyek összteljesítménye 1914 lóerő.
A Nevera nemrég engedélyt kapott a közúti közlekedésre is, így pedig már nincs akadálya, hogy a kellően tehetős tulajdonosok egy igazi különlegességgel közlekedjenek. Ilyen, kellően tehetős ember a Forma-1 2016-os bajnoki címét elnyerő Nico Rosberg, akinek nem okozott gondot kifizetni az autó 2,4 millió dolláros árát. A német-finn exversenyző egy tegnap megjelent videóján mutatta meg, milyen érzés átvenni egy ilyen kaliberű járművet.
Rosberget maga Mate Rimac fogadta a cég zágrábi üzemében, aki a nagy leleplezés előtt egy picit körbevezette az egykori F1-bajnokot a horvátország jelenlegi legnagyobb építkezésének számító Rimac Campuson. A kétszázmillió eurós befektetéssel megvalósuló fejlesztés eredménye egy teljes mértékben önfenntartó üzem, ahol a felhasznált vizet nem a hálózatból nyerik ki, hanem az esővizet tárolják és használják fel, emellett az energiát napelemekkel termelik és helyben tárolják.
A beszélgetés közben Nico Rosberg megemlíti, hogy pár éve Mate Rimac felajánlotta neki, hogy fektessen a cégbe, ő azonban akkor nem él a lehetőséggel, amit utólag már eléggé bán.
Nico Rosberg ismerkedik a 001-es sorszámú Rimac Neverájával (Fotó: rimac-automobili.com)
Végül - a fenti videón 8.22-től - elérkezünk a nagy leleplezéshez, amikor Rosberg végre megpillanthatja a 001-es sorszámú autóját (összesen 150 darab készül a Neverából). A kocsit a versenyző igényeinek megfelelően teljes mérétkben testreszabták, így a csillogó fekete karbonmintás fényezésen túl a féknyergeket is feketére festették a kedvéért.
Az autó kulcsait egy szintén a gyárban készített fémdoboz rejti, a doboz belsején is látható a 001/150 sorszám, ami jelzi, hogy ez az első, kereskedelmi forgalomba kerülő Nevera. Mate Rimac elárulta, hogy még a kulcsokat is házon belül gyártották, mert nem akartak olyan kulcsot használni, ami egy másik autóból visszaköszönhet.
Egyszer volt egy Ferrarim, de óriási csalódás volt, hogy a kulcsa olyan, mint egy egyszerű utcai autó slusszkulcsa
- említette meg vigyorogva Rosberg.
Ezt az autót nem azért építettük, hogy egy garázsban porosodjon, vagy dísznek használják. Azért építettük, hogy jó szórakozást nyújtson
- hangsúlyozta Mate Rimac mielőtt a versenyző helyet foglalna a fekete borítású beltérben.
Az egykori Forma-1-bajnok ugyancsak elégedett volt a 2,4 millió dolláros autóval
(Fotó: rimac-automobili.com)
Rosberg maga húzhatta le a sebességmérőt borító védőfóliát, ezt a gyári munkások még Mate Rimacnak sem engedték meg. A cégalapító rámutat, hogy még a középkonzolba épített érintőképernyőt is házon belül gyártották, hogy tökéletesen illeszkedjen a beltérbe, ahol egyetlen, más autóból származó gombot, alkatrészt sem használtak fel.
A Neverában egyébként 14 kamera dolgozik, ezek egy része a biztonságot szolgálja - ilyen például az ajtó mellé épített egység, amely arcfelismeréssel dolgozva lehetővé teszi a kulcs nélküli nyitást (az autó egyébként nyitható telefonos applikációval is). A többi kamera részben az önvezető funkciókhoz kell majd. Mate Rimac egyébként 4-es szintű önvezetést szeretne fejleszteni a Neverához, amely versenypályákon már most is képes olyan sebességgel önvezetni, mint a cég tesztpilótái. A fennmaradó kamerákat pedig azért építették az autóba, hogy a sofőrnek ne kelljen külön akciókamerát rögzítenie a szélvédőre. Ezek az egységek ráadásul az autó telemetriáját is rögzítik és láthatóvá teszik a felvételek visszanézése során.
Érdekesség, hogy a Neverában az utas szeme elé is került egy apró kijelző, amelyen a legfontosabb menetadatok, például a sebesség látható - drift módban pedig a driftelés szögét mutatja.
Nico Rosberg érthető módon nagyon örült az autónak, YouTube-csatornája nézőinek pedig megígérte, hogy a következő videón megmutatja, hogyan érezte magát Mate Rimac mellette, miközben egy hegyi úton kipróbálja az új autóját.