A légi közlekedés egyik legkomolyabb problémája a rengeteg üzemanyag, amit a repülőgépek elégetnek. Egy dán egyetem kutatói azonban most találtak egy megoldást, amivel függetleníteni tudják a repülők üzemanyagellátását a kőolajkészletektől - írja a Euronews.
A Dán Műszaki Egyetem kutatócsoportja ugyanis felfedezett egy olyan, a talajban élő baktériumfajt, amely fenntarthatóvá teszi az üzemanyag-előállítást. A kutatók a streptomyces baktériumcsalád iselkedését tanulmányozva jöttek rá, hogy az apró élőlények cukorból képesek olyan molekulát előállítani, amelyből rengeteg energia szabadítható fel. Ahogy fogalmaztak, a baktériumok "robbanékony" vegyületeket állítanak elő a cukor megemésztésével.
Ha biológiai úton elő tudunk állítani üzemanyagot, semmi mentség nem lesz rá, hogy ugyanezt kőolajból tegyük meg. Ez a módszer fenntarthatóvá teszi a repülőgépek üzemanyag-ellátását
- hangsúlyozta dr. Pablo Cruz-Morales, az egyetem mikrobiológusa.
A szakember rámutatott, hogy a recept már létezik a természetben, így csupán le kell másolni azt. A baktériumok az emberi test bizonyos folyamataihoz hasonló módon állítják elő az üzemanyag-alapanyagként használható vegyületeket. A cukorból ugyanis olyan szénhidrogén-molekulák jönnek létre, amelyek háromszög alakúak: ez azért lényeges, mert az ilyen alakú vegyületek jelentős mennyiségű energiát tárolnak. Ha sikerül megtörni az atomok közti kötést, az energia felszabadul.
Mekkora a karbonlábnyoma a repülésnek?
Sokáig úgy gondoltuk, hogy a légi közlekedés a globális emisszió körülbelül 2 százalékáért felelős - erről azonban nemrég kiderült, hogy túlzottan optimista számítás, a repülők emissziója ennél sokkal rosszabb. Azonban még ezzel a mennyiséggel számolva is elmondható, hogy egy London-New York retúr repülőjárat utasonként nagyjából 0,67 tonna szén-dioxidot bocsát ki, ez nagyjából egy átlagos ghánai állampolgár éves emissziójával egyezik meg. A business class utasainál az előbbi érték háromszorosával kell számolni.
A szén-dioxid emisszió azonban nem minden, a repülők ugyanis több mindent eregetnek magukból: nitrogén-oxidokat, vízgőzt, szilárd részecskéket, illetve a kondenzcsíkokat, amelyek szintén vízből állnak - mindezek pedig képesek tovább súlyosbítani az üvegházhatást. Mindezt enyhítheti a baktériumok segítségével előállított repülőgép-üzemanyag.
Az alternatív repülőgép-üzemanyagokra szüksége lesz az emberiségnek (Fotó: Unsplash/Eric Masur)
A kutatók azonban arra is szeretnék felhívni a figyelmet, hogy a tudományos áttörések mellett a gondolkodásmódunkon is változatni kellene.
Az egyik nagy probléma most az, hogy a fosszilis tüzelőanyagok állami támogatást élveznek. Ennek nem a technológiához van köze, hanem a bolygó geo-, és szociopolitikai összetételéhez. A fosszilis tüzelőanyagokból ki fognuk fogyni, nem is olyan sokára, ezért alternatív megoldásokra van szükségünk
- figyelmeztetett Cruz-Morales.
Alternatív megoldásokról mi is írtunk korábban, például a hidrogéncellás repülőről, vagy a kerozint helyettesítő SAF-keverékről.