Hirdetés

Ezek a gépek versenyeznek majd a repülő Forma-1-ben

|

Az első három versenyre még idén sor kerülhet.

Hirdetés

Már a tavalyi év során bemutatták az Alauda Mk3C repülő "versenyautókat", amelyeket nem igazán nevezhetünk drónnak, mivel van pilótafülkéjük is, ezért akár az is lehetséges, hogy élő pilóta foglaljon helyet a fedélzeten. Ennek ellenére egyelőre csak távirányítással tesztelték az úgynevezett eVTOL járműveket, azaz, olyan, elektromos szerkezeteket, amelyek képesek álló helyből, függőlegesen felemelkedni és landolni.

Szűk két hete pedig az Alauda Airspeedernek is nevezett gépeket három profi drónpilóta, Fabio Tischler, Zephatali "Zeph" Walsh és Jonathan Routley tesztelte, egy kiszáradt tómedernek tűnő területen, ahol nem kellett aggódni az akadályok miatt.

Akárcsak a Forma-1-ben, a repülő eVTOL-ok esetén is az egyik cél a polgári légi közlekedés fejlesztése, hiszen a versenygépeken használt technológiák idővel átkerülhetnek majd a légitaxikba, azaz, a főleg városi területeken alkalmazható, helyből felszálló járművekre. A városi légiközlekedés gigantikus üzlet lesz: akadnak olyan cégek, amelyek már 2024-ben elindítják a szolgáltatásaikat, iparági elemzések szerint pedig 2035-re világszerte 115 milliárd dolláros éves forgalmat lebonyolító piac jön majd létre a hasonló járművek és szolgáltatások számára.

Hirdetés

Az Alauda Mk3C ezért egyfajta tesztlabornak is tekinthető, ugyanakkor egy futurisztikus és várhatóan óriási izgalmakat hozó technikai sportág születésének is a hírnöke. A versenygép, amelynek designja a hatvanas évek Forma-1-es autóit idézi, 250 km/h maximális sebességre képes, az átlagos versenytempója pedig 130 km/h körül alakul. Egy töltéssel 10 percig tud repülni, legfeljebb 250 kilogramm teherrel a fedélzetén. Az emelkedést és a mozgatást nyolc elektromos motor által hajtott rotor teszi lehetővé.

A tervezett versenyeken, a Forma-1-hez hasonlóan szükség lesz "boxkiállásokra" is, amely során a versenyzőt kiszolgáló cssapat kicseréli a lemerült akkumulátort, hogy a pilóta folytathassa a versenyzést.

Az Alauda Airspeeder járművekkel érkezik el a repülő Forma-1 kora (Fotó: airspeeder.com)
Az Alauda Airspeeder járművekkel érkezik el a repülő Forma-1 kora (Fotó: airspeeder.com)

Az Alauda Airspeeder járművekkel érkezik el a repülő Forma-1 kora (Fotó: airspeeder.com)

Az első versenyeken a pilóták még távirányítással vezérlik majd a gépeket, idővel azonban már a pilótafülkébe is beülnek, hogy szó szerint a kezükbe vegyék az irányítást.

A speciális eVTOL-gépeket a hatvanas évek versenyautói ihlették (Fotó: airspeeder.com)
A speciális eVTOL-gépeket a hatvanas évek versenyautói ihlették (Fotó: airspeeder.com)

A speciális eVTOL-gépeket a hatvanas évek versenyautói ihlették (Fotó: airspeeder.com)

Az első versenyt eredetileg még tavaly rendezték volna Ausztráliában, ez azonban meghiúsult. Így idén kerülhet sor az első versenyszezonra, amelynek helyszíneit úgy választották ki, hogy látványos felvételek készülhessenek a versengő járművekről, de közben a környéken élőket se zavarják. Ezért a lakott területektől távolabb lévő helyeket jelöltek ki, amelyek közül kettő - a kaliforniai Mojave-sivatag és az Ausztrália középső részén Coober Pedy szintén sivatagos vidéke - már meg is kapta a jóváhagyást a hatóságok részéről.

2022-ben, három futammal indulhat az első szezon (Fotó: airspeeder.com)
2022-ben, három futammal indulhat az első szezon (Fotó: airspeeder.com)

2022-ben, három futammal indulhat az első szezon (Fotó: airspeeder.com)

A versenyek során a biztonság kulcsfontosságú lesz, ehhez a járművek folyamatosan kapcsolatban lesznek egymással, 5G, később pedig 6G-technológia segítségével. Ezzel elvileg kivédhetőek az ütközések, mert a gépek még időben képesek lesznek korrigálni a pályájukat, ha fennállna egy baleset kockázata. Ehhez radar és lidar-technológiát is bevetnek, akárcsak a fejlettebb önvezető autókban - leszámítva a Tesla járműveit, ők ugyanis inkább a kamerás rendszerekben hisznek.

A fenti videón látható teszt után a pilóták nem győztek lelkendezni: Zeph Walsh például úgy fogalmazott, hogy szinte kicsordult a nyál a szjából az izgalomtól.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)