Hirdetés

Sokkal rosszabb a repülőgépek emissziója, mint eddig hittük

|

A legfrissebb tudományos eredmények borús képet festenek a repülés környezeti terheléséről.

Hirdetés

A repülőgépek komoly kibocsátói a klímaváltozást súlyosbító gázoknak: az Air Transport Action Group (ATAG) adatai szerint az összes emberi szén-dioxid emisszió 2,1 százalékáért felelős a repülés, a közlekedésen belül pedig 12 százalékot tesz ki ugyanez (a közúti közlekedés a kategória "győztese", 74 százalékkal).

Most azonban kiderült, hogy az Európai Bizottság legfrissebb jelentése szerint a helyzet sokkal rosszabb lehet, mint eddig gondoltuk - írja a Euronews. A hírcsatorna értesülései szerint ugyanis a repülőgépek emissziójának mintegy kétharmadát nem is a szén-dioxid teszi ki.

A helyzet rosszabb, mint gondoltuk, de van rá megoldás (Fotó: Unsplash/John Salvino)
A helyzet rosszabb, mint gondoltuk, de van rá megoldás (Fotó: Unsplash/John Salvino)

A helyzet rosszabb, mint gondoltuk, de van rá megoldás (Fotó: Unsplash/John Salvino)

A felmelegedést súlyosbító gáz mellett ugyanis a repülőgépek hajtóművei jelentős mennyiségben bocsátanak ki különféle nitrogén-oxidokat, kén-dioxidot, illetve koromrészecskéket, amelyek az üzemanyag elégetése során jönnek létre. Ezek szintén negatív hatással vannak a bolygó állapotára és a klímaváltozáshoz is hozzájárulhatnak.

A nagy magasságban kibocsátott gázok és részecskék a légkör fizikai és kémiai tulajdonságait változtathatják meg, ami a szén-dioxidnál is komolyabb mértékű melegedést idézhet elő.

Hirdetés

Az Európai Bizottság jelentésből kiderül, hogy annak elkészítéséhez a legmodernebb tudományos módszereket használták fel, ezek alapján pedig kijelenthető, hogy a repülés nem szén-dioxidhoz kötődő környezeti terhelése kétszerese a szén-dioxidénak.

A Transport & Environment (T&E) civil szervezet szerint ráadásul ezeket az emissziókat nem fedik le az Európai Unió közelmúltban elfogadott, tisztább repülést előirányzó törvényei. Magyarul, a légi közlekedés emisszióinak kétharmadát gyakorlatilag semmi sem szabályozza a kontinensen.

A szervezet szerint a szén-dioxid csak a jéghegy csúcsát jelenti, a problémát viszont súlyosbítja, hogy miközben az iparág ennek a gáznak a kibocsátását igyekszik csökkenteni, ennél sokkal komolyabb klímaproblémákkal közben nem foglalkozik.

Carlos López de la Osa, a T&E repüléstechnikai tanácsadója szerint a jó hír, hogy rövid és hosszú távú megoldások is akadnak, amelyekkel mérsékelni lehet a környezeti károkat. Utóbbiak közé tartozik a repülőgépekben használt üzemanyagok újragondolása, illetve a repülők által használt útvonalak és repülési magasságok optimalizálása, a klíma érdekében.

Szintén jó megoldás lehet az elektromos repülőgépek fejlesztése, ezen a téren azonban egyelőre még sok innovációra lesz szükség, hogy az utasszállítók esetén is használható lehessen a villamos hajtás.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)