Az Egyesült Királyságban harmadik évébe lépett a Great Western Railway (GWR) elektromos vasút megvalósíthatóságát vizsgáló kísérlete. A projekt létjogosultságát erősíti meg a most elért mérföldkő, mely szerint egy közelmúltbeli útja során a társaság járműve minden eddiginél messzebbre jutott egy töltéssel.
Az 1833-ban alapított vasúttársaság a vonatközlekedés egyik brit fellegváraként kulcsszerepet játszott abban, hogy London összeköttetésbe került Anglia és Wales más régióival. A két világháborút átvészelő GWR sokáig közvetlen kormányzati irányítást élvezett, majd államosították és bővítették. Végül a társaság magánkézbe került, de a mai napig magas színvonalon látja el a köz szolgálatát.
A GWR megérezve a változás szükségét, igyekszik innovatívan hozzáállni ahhoz a vállaláshoz, hogy 2050-re elérje az ágazat a nettó nulla kibocsátást. Ennek érdekében 2022 februárjában a vasúttársaság megállapodást kötött a szerelvényeket gyártó Vivarail-lel egy új, úgynevezett FastCharge technológia kipróbálására, amely egy napon lehetővé teheti az akkumulátoros elektromos vonatok közlekedését az egész hálózaton.
A társaság megvásárolta a FastCharge szellemi tulajdonát képező innovációt, amelynek segítségével a vasúti hálózatba töltősíneket és akkumulátorbankokat épített be. Ebben a hónapban a Great Western Railway szerelvénye egy tesztút során megdöntött minden korábbi rekordot az egy töltéssel megtett út hosszának tekintetében.
Hónap elején a GWR első elektromos vonata 138 km-t tett meg töltés nélkül, ezzel megdöntve a korábbi brit rekordot, amelyet egy Stadler Class 777-es osztályú vonat tartott tesztkörülmények között 2022-ben, és amely 135 km-t tett meg. Dr. Simon Green, a GWR műszaki igazgatója beszédében kitért arra is, hogy a vonat a távolságot valós környezetben, megállásokkal, és 200 méteres szintkülönbség leküzdésével teljesítette.
Ami a jövőt illeti, az elektromos vonat kompatibilitási teszteken fog átesni az Egyesült Királyságban, valamint kutatásokat végeznek a GWR hálózatán történő teljesen integrált vasúti közlekedéshez szükséges felkészültségével és szervizelési követelményeivel kapcsolatban.
Idén tavasszal a vasúttársaság közlése szerint az akkumulátoros elektromos vonatot valós környezetben fogja kipróbálni, aminek során a megszerzett FastCharge technológiával mindössze 3,5 perc alatt lesz képes feltöltődni, mielőtt folytatja útját a greenfordi vonalon. Eközben a GWR azt mondja, hogy a nagyobb léptékű bevezetés előtt továbbra is szimulációkat végez. Az eredmények rendkívül biztatóak, hiszen a jelenlegi kalkulációk szerint évente akár 1700 tonnával tudnák csökkenteni az ágazat számlájára írható szén-dioxid kibocsátást.