Nagy a pörgés a Polestar háza táján: a Volvo teljesítményre kihegyezett almárkájáról nemrég annak kapcsán írtunk, hogy látványos külsejű koncepció-kabriójuk sorozatgyártásba kerül, most pedig már itt is a legújabb izgalmas hír a cégről. Az Electrek számolt be róla, hogy a Polestar a svéd, elektromos hajók fejlesztésével foglalkozó Candela nevű céggel összefogva különleges, a szárnyashajók működési elvét kihasználó motorcsónakok fejlesztésébe fogott.
A szárnyas motorcsónakok a Candela védjegyének számítanak, a gyártó 2020-ban dobta piacra az első elektromos kishajóját, most pedig nyilvánosságra hozták, hogy a legújabb, Candela C-8, illetve a nemrég bejelentett Candela P-8 Voyager motorcsónakjaikat is a Polestar akkumulátorai táplálják majd.
A Candela P-8 Voyager látványterve (Fotó: Candela)
A legtöbb elektromos hajót fejlesztő cég általában kisebb, kifejezetten a hajózásra fókuszáló gyártótól vásárolja az akkumulátorokat, a Candela azonban a megállapodás értelmében hozzáférhet a Polestar elektromos autókhoz fejlesztett, jóval nagyobb teljesítményű egységeihez. A hajógyártó az együttműködésnek köszönhetően képes lesz csökkenteni a költségeit és növelni a gyártási számot. Ezzel megvan a lehetősége, hogy a különleges kialakítású motorcsónakok szélesebb körben is elterjedjenek.
Annak érdekében, hogy az elektromos hajózás bekerüljön a fősodorba, több ezer motorcsónakot kell gyártanunk évente. A Polestarral közös munka során képesek leszünk növelni a termelésünk léptékét
- mondta az Electreknek Gustav Hasselskog, a Candela vezérigazgatója.
A Candela és a Polestar arra is utaltak, hogy nem csupán ennyiről van szó, hanem átfogóbb partnerségben gondolkodnak, amelynek a mostani bejelentés csak a kezdete. A két cég ezután közösen fogja feltérképezni, hogy milyen irányokba mozdulhatnának el közösen a jövőben.
Mire jó a szárnyas motorcsónak?
A legtöbb hasonló méretű csónak - függetlenül attól, hogy elektromos vagy belső égésű motort használ - sziluettje V-alakú, mivel ez a leghatékonyabb forma a vízi közlekedés során. Azonban még ez is rengeteg energiát emészt fel, emiatt az eddigi elektromos hajókhoz óriási, nehéz akkumulátorokra és nagy teljesítményű villanymotorokra volt szükség.
A szárnyashajók működési elvét kihasználó motorcsónakok viszont szinte teljesen kiemelkednek a vízből, csupán három víz alatti "szárny" tartja őket a levegőben, mozgás közben. Ez a megoldás körülbelül 80 százalékkal csökkenti a szükséges energia mennyiségét, így a hasonló csónakok azonos sebességgel történő mozgatásához jóval kisebb villanymotor és kisebb kapacitású akkumulátor is elég.
A szárnyas motorcsónakok 80 százalékkal kevesebb energiát igényelnek (Fotó: Candela)
Ráadásul a szárnyas csónakok sokkal simábban siklanak a vizen, hiszen nem pattognak a hullámokon: az Electrek munkatársa Stockholm környékén tesztelhette a C-8 prototípusát és megállapította, hogy még egy nagyobb hajó által keltett hullámokon is szinte észrevétlenül halad át a különleges kialakítású vízi jármű.