A San Francisco utcáin működő robottaxi-szolgáltatónak, a Cruise-nak volt már néhány bizarr esete, például amikor az önvezető autóik önállósították magukat, vagy amikor az egyik járművüket randalírozó gördeszkások támadták meg.
Most azonban egy súlyosabb ügy miatt vizsgálódik az amerikai autópálya-felügyelet, az NHTSA - írja az Ars Technica. A lap információi szerint ugyanis legalább három alkalommal fordult elő, hogy a Cruise autói afféle büntetőfékezést mutattak be, azaz hirtelen, látszólag minden előjel nélkül lefékeztek, aminek az lett az eredménye, hogy a mögöttük haladó autósok beléjük ütköztek. Bár a közlekedési szabályok szeirnt általában az a vétkes, aki hátulról érkezik, a büntetőfékezés lényege a váratlan, indokolatlan lelassítás vagy megállás, ami még a megfelelően betartott követési távolság esetén is ütközéssel járhat.
A Cruise autóival pedig éppen ez fordult elő: az NHTSA azért indított vizsgálatot, mert három robottaxival is előfordult, hogy indokolatlanul erőset fékeztek, ha azt érzékelték, hogy egy másik autó gyorsan közeledik hozzájuk hátulról. A szervezet olyan eseteket is vizsgál, amikor az önvezető taxik az út közepén megálltak és ott maradtak, ezzel közúti veszélyhelyzetet előidézve.
Nem ez az első eset, amikor probléma adódik a Cruise autóinak fékjeivel: augusztusban 80 járművet kellett visszahívniuk, ugyanis többször előfordult, hogy a robottaxik a kelleténél durvábban fékeztek, ha nagy ívben balra kellett kanyarodniuk.
A Cruise szerint az autóik több mint 123 ezer hasonló kanyart vettek már be, az említett eset pedig csak egyszer fordult elő. A cég szerint ráadásul azért, mert a robottaxi egy, a megengedettnél gyorsabban közlekedő másik járművet érzékelt a szembejövő sávban. Az eset egyébként balesettel végződött, mivel a vétkes autós először azt jelezte, hogy jobbra fordulva elhagyná az adott útszakaszt, ám az utolsó pillanatban visszasorolt az egyenesen haladó sávba és így nekiütközött a balra kanyarodó Cruise hátsó felének.
A mostani vizsgálat azonban szélesebb körű: 242 autót vizsgálnak meg, miután az említett három autóról bejelentés érkezett a hirtelen fékezések miatt. Az NHTSA közlése szerint mindhárom eset eredménye az lett, hogy a hátul haladó autó nekiütközött a Cruise járművének.
A Cruise reagált az Ars Technica cikkére, közleményükben azt írták, hogy a cég biztonsági bizonyítványa nyilvánosan elérhető, autóikkal pedig már közel 1,12 millió kilométert tettek meg gond nélklül, önvezető módban. A cég megjegyzi, hogy mindezt szélsőségesen összetett városi környezetben abszolválták, miközben felhívják a figyelmet, hogy az EGyesült Államokban évente körülbelül negyvenezer halálos közlekedési baleset történik. A cég jelezte, hogy mindenben együttműködik az NHTSA vizsgálatával.