Napjaink egyik legizgalmasabb technológiáját kétségtelenül az önvezető autók jelentik. Bár a konkrét megoldásokon még dolgoznak, már most is elérhetőek olyan járművek, amelyek fejlett vezetőtámogató rendszereikkel sok terhet levesznek a sofőrök válláról. A teljes önvezetés azonban még odébb lenne, azonban akadnak olyan hangok, amelyek szerint elképzelhető, hogy a 100 százalékban önjáró autók sosem fognak megvalósulni - írja a Reuters.
A hírügynökség értesülése szerint a robotizált autóknál rendkívül nehéz elérni, hogy a humán sofőrökhöz hasonló elővigyázatossággal vezessenek. Hiába a kifinomult szenzorok, radarok és kamerák, a Tesla példája is mutatja, hogy ezek ellenére az automatizált járművek bizony egyelőre még hajlamosak rendkívül buta hibákat véteni, amelyekre egy emberrel a volánnál sosem kerülne sor.
Kyle Vogt, a General Motors robottaxi-vállalatának, a Cruise-nak a vezérigazgatója például egyenesen kétségbe vonta, hogy az emberi felügyeletet valaha is megvonnák az önvezető autóktól.
Ha a szolgáltatásomat igénybe vevők nyugodtabbak a tudattól, hogy mindig ott lesz egy ember, aki besegítsen, ha szükség lenne rá, miért akarnám megfosztani őket ettől?
- tette fel a kérdést a cég vezetője.
A Cruise első embere tudja miről beszél, a cég autóival ugyanis történtek már hajmeresztő dolgok: egy alkalommal például néhány járművük önállósították magukat és elfoglalták San Francisco egyik forgalmas kereszteződését. A cégnek emellett 80 önvezető autónál szoftverfrissítést kellett végrehajtania, miután júniusban az egyik járművük személyi sérüléssel is járó balesetet okozott.
Az elképzelés szerint a humán felügyelet nagyjából úgy nézne ki, ahogy a repülésirányítók gondoskodnak róla, hogy a repülőgépek biztonságos körülmények között közlekedhessenek. Igaz, az önvezető autók esetében a támogatást nyújtó munkatársak előtt lenne egy kormánykerék és pedálok is, hogy vészhelyzetben átvehessék a jármű irányítását, ha a szoftver megmakacsolná magát.
Az önvezető technológiák fejlesztése pedig jóval keményebb diónak tűnik, mint ahogy arra előzetesen számítottak. A General Motors például már 2018-ban szeretett volna engedélyt kapni egy kormány és pedálok nélküli autó forgalomba helyezésére, azonban Vogt szerint erre legkorábban csak 2023-ban kerülhet sor.
Elon Musk pedig már 2019-ben azt jósolta, hogy egy évvel később már legalább egymillió robottaxijuk járhatja majd a világ útjait. Igaz, hogy közbejött a koronavírus-járvány, azonban a Teslának egyelőre a Full Self-Driving (FSD) néven emlegetett, részleges önvezetést lehetővé tévő megoldásával is akadnak gondjai.
Az önvezető autók fejlesztése jóval nehezebb, mint eredetileg gondoltam
- mondta Musk egy júniusi interjúban, igaz, később hozzátette, hogy a Tesla szerinte még idén meg tudja oldani ezt a feladatot.
Ha ezek a cégek nem járnak sikerrel a következő két évben, megszűnnek majd létezni
- figyelmeztetett Mike Wagner, az önvezető technológiákat fejlesztő cégek számára kockázatelemzést végző Edge Case Research vezetője.