Az önvezető autók már itt vannak, legalábbis, tesztüzemben már több helyen - jellemzően az Egyesült Államokban - is lehet velük találkozni az utakon. A tengerentúlon több cég is teszteli már az önvezető taxikat vagy robottaxikat: ilyen a Google anyacége, az Alphabet által alapított Waymo és a General Motors saját vállalkozása, a Cruise is, de említhetnénk a Ford saját szolgáltatását, a rövidesen induló Argo AI-t is.
Az autonóm járművekben rengeteg különféle szenzor és kamera működik, mivel ezek teszik lehetővé, hogy az autók "lássák" a környezetüket - akad olyan cég, amely ugyanezen okból fejleszti a bolygó digitális ikrét.
A Cruise önvezető autói San Francisco utcáin már szállítják az utasokat
(Fotó: Unsplash/Remy Gieling)
Ez eddig rendben is volna, a hasonló szolgáltatásokat fejlesztő cégek azonban kevésbé reklámozzák, hogy az önvezető autók ideálisak az emberek megfigyelésére is - írja a Vice technológiával foglalkozó rovata, a Motherboard.
A lap arra is fényt derített, hogy a megfigyelésre használt járművek nem csak egy jövőbeni disztópikus világban jelenhetnek meg, hanem már nagyon is létező valóságról van szó. A San Francisco Police Department egy, a járőrök kiképzésére használt dokumentumából derül ki, hogy
Az autonóm járművek folyamatosan rögzítik a környezetükben történő dolgokat, ami potenciálisan segíthet a nyomozásban. A nyomozók már több alkalommal folyamodtak ehhez a módszerhez.
A kérdéses dokumentum egy háromoldalas útmutató arról, hogy a rendőröknek hogyan érdemes kezelnie az önvezető autókat, különösen azokat, amelyekben nem ül sofőr. Érdekesség, hogy épp a nyugati parti nagyvárosban zajlott le nemrég egy vicces "igazoltatás", ami a Valami Amerika című film egyik ikonikus jelenetét idézi. A San Francisco-i rendőrség ajánlása szerint a járőröknek egyébként nem szabad kinyitnia az önvezető járművek ajtaját, ha nincs vészhelyzet, sőt, a hasonló autókat nem is javasolt megállítaniuk, hacsak nincs szükség rendőri beavatkozásra. Ahogy írják, az önvezető autókat nem is lehet jelenleg megbírságolni, ha senki sem ül a sofőrülésben. Ilyen esetekben csupán jelentést kell írni az esetről.
A dokumentum Nyomozások alcímű részén viszont felhívják a járőrök figyelmét az önvezető autók felvételeinek begyűjtésére, amely hasznos lehet egy nyomozás során. Ez persze azonnal kiütötte a biztosítékot az adatvédelmi szakembereknél és szervezeteknél.
Ez nagyon aggasztó. Az autók már eleve rengeteg személyes adatot tartalmazhatnak, az önvezető járművek viszont még ennél is több információt gyűjthetnek be a környező világról. Ezért aggályos, amikor egy nagyváros rendőrsége új bizonyítékok és adatok begyűjtésére használható eszköznek tekinti az önvezető járműveket
- hívta fel a figyelmet Adam Schwartz, a cyber-jogvédő Electronic Frontier Foundation ügyvédje.
Ahogy a nagyvállalatok tesztlaborként kezdik használni a közutakat az önvezető járműveik számára, fontos, hogy mindenki megértse, hogy ezek a gépek valójában guruló megfigyelő eszközök, amelyek jelentősen kitágítják a kémkedési technológiák körét. A rendvédelmi szervek már így is hozzáférnek az automata rendszámleolvasókhoz, a digitális kerítésekhez (geofencing), az okoscsengők, például a Ring felvételeihez, emellett nagy mennyiségben vásárolhatnak lokációs adatokat. Ez a gyakorlat nagy mértékben bővíti a megfigyelési eszközök már így is rendkívül széles palettáját
- figyelmeztetett Chris Gilliard, a Harvard Kennedy School médiakutatással és politológiával foglalkozó Shorenstein Centerének munkatársa.
Az érintett önvezető autós cégek az ilyenkor kiszámítható reakciót adták a témára: ők mindig betartják az érvényes jogszabályokat és az adatgyűjtés során ügyelnek rá, hogy azok alapján ne lehessen egyes embereket azonosítani. A feljebb említett, a Valami Amerikát idéző esetben érintett Cruise szóvivője hozzátette, hogy a cég szoros együttműködésben dolgozik a rendőrséggel a biztonságosabb közutakért.
Ami az azonosítást illeti, korábban már bebizonyosodott, hogy az anonimizált, majd külső partnerek számára értékesített felhasználói adatokat nem nehéz visszafejteni, ennek segítségével pedig egészen konkrétan lehet azonosítani az egyes felhasználókat. Adam Schwartz arra figyelmeztetett, hogy ezzel egy olyan teljeskörű megfigyelést lehetővé tévő rendszer jöhet létre, amely nyitott könyvvé varázsolja az életünket.