Az utóbbi időben elképesztően megdrágultak az autók, akár benzines, akár dízel, akár elektromos autóról van szó. Az a Dacia Spring, ami tavaly év végén még 4,5 millió forint környékén elérhető volt, ma már több mint 8,3 millió forinttól indul - és még így is olcsónak számít az elektromos modellek között. A belső égésű motoros járműveknél sem jobb a helyzet, az egyik, hazánkban népszerű japán márka legolcsóbb modellje is közel 5,4 millió forinttól indul.
A helyzet világszerte sem sokkal jobb, így az indiai Tata Motors kiválóan időzítve mutatta be legújabb, tisztán elektromos hajtású modelljét, amelyet "tízezer dolláros autóként" emlegetnek, utalva ezzel a megfizethető árcédulájára - írja az Electrek.
A lap értesülései szerint a Tata Tiago.ev típusból a gyártó csak India útjain 45 ezer darabot szeretne látni - a távol-keleti ország egyébként eléggé le van maradva a világtól, ami az elektromos autók terjedését illeti. A Tesla ugyan már többször megpróbálta meghódítani az indiai piacot, azonban a helyi szabályok szerint ezt csak akkor tehetné meg, ha előtte egy gyárat is felhúzna az ország területén.
A legnagyobb indiai autógyártónak számító Tata Motors képviselői is rámutattak, hogy a Tiago.ev induló ára nagyjából tízezer dollár, azaz cikkünk írásának pillanatában nem egészen 4,3 millió forint.
Ezért egy letisztult megjelenésű városi kisautóhoz lehet hozzájutni, amely a közzétett fotók tanúsága szerint viszonylag tágas belső teret kínál, automata váltós lesz, a formatervezőknek pedig ezúton is küldenénk egy pacsit, mivel a központi érintőképernyőt (amelynek kezelése egyik autóban sem veszélytelen) sikerült organikusan beépíteni a műszerfalba, nem egy utólag odatákolt táblagép érzetét keltve ezzel.
Természetesen egy ilyen kategóriájú elektromos autótól nem lehet elvárni, hogy hatótávbajnok legyen: a cég közlése szerint a 19 kWh kapacitású akkumulátor került, amely egy feltöltéssel 250 kilométeres hatótávot biztosít az autó számára. Fontos azonban, hogy ezt az értéket a Modified Indian Driving Cycle (MIDC) szabvány szerint adták meg, ami feltehetően kevesebb, ha a WLTP vagy az EPA alapján számolunk. Ettől függetlenül, még ha 200 kilométert is tud megtenni a Tiago.ev egy feltöltéssel, az is bőven elég lehet egy hasonló kategóriájú városi kisautó általános felhasználási módjaihoz, hiszen egy korábbi kutatás kimutatta, hogy még az első generációs villanyautók hatótávja is elegendő ehhez.
Az autóból elérhető lesz egy nagyobb, 24 kWh kapacitású akkumulátorral szerelt változat is, ott már 315 kilométerre ugrik a hatótáv. Az autót a cég ígérete szerint DC-gyorstöltővel is lehet majd táplálni, 110 kilométernyi hatótávhoz 30 perc töltésre lesz szükség.
Az első példányokat 2023 januárjában kezdik leszállítani, de a cég már mostantól fogadja a megrendeléseket az olcsó elektromos autójára.