Hirdetés

Az önvezető autó nem sokat ér okos utak nélkül

|

Kezdjük el ízlelgetni a V2X rövidítést.

Hirdetés

Bár a közösségi oldalakon mindig "nagyot mennek" az önvezető autók baleseteiről szóló posztok, videók, nem kérdés, hogy ezek a járművek lényegesen biztonságosabbak, mint a hagyományos változataik. Sőt, nem is kell önvezető autó, a mai modern kocsikban ugyanis már olyan vezetőtámogató rendszerek vannak - sávtartó asszisztens, a követési távolságra ügyelő tempomat, balesetmegelőző vészfék funkció, a sort lehetne még folytatni - amelyek a sofőrök pillanatnyi figyelmetlenségét egészen hatékonyan képesek kompenzálni.

Persze már ezeknek a rendszereknek a működéséhez sem árt, ha jól láthatóak az útburkolati jelzések és a helyükön vannak a közlekedési táblák, illetve, ha mondjuk sár vagy latyak sem borítja be a gépkocsikba szerelt szenzorokat. Innentől nem nehéz elképzelni, mennyire megnehezíti ezek hiánya egy önvezető autó dolgát. Éppen ezért, egyre több szakember hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak nem szabad szem elől téveszteni az utak "felokosítását" sem, ami jelenleg az egyik legkomolyabb kerékkötője lehet az önvezető technológiák telterjedésének.

Az okosutakon szenzorok és kamerák sokasága dolgozik együtt a gördülékenyebb közlekedésért (Fotó: Pepe Humanes/Scopio)
Az okosutakon szenzorok és kamerák sokasága dolgozik együtt a gördülékenyebb közlekedésért (Fotó: Pepe Humanes/Scopio)
Az okosutakon szenzorok és kamerák sokasága dolgozik együtt a gördülékenyebb közlekedésért (Fotó: Pepe Humanes/Scopio)

Az okos út valójában egy komplex ökoszisztémát jelöl ahol az útfelületbe épített szenzorok, a hálózatba kapcsolt jelzőlámpák, és gépi látással - computer vision vagy machine vision - felturbózott kamerák együttműködése segíti a közlekedőket. A hasonló technológiával ellátott útszakaszok a rengeteg bejövő és feldolgozott adat segítségével változatos módokon tudnak asszisztálni akár az emberi, akár a gépi sofőröknek. Például, a hálózatba kapcsolt, egymással kommunikáló eszközök lehetővé teszik, hogy az autó fedélzeti szenzorai "átlássanak" olyan mozgó akadályokon, mint például egy busz vagy egy kamionsor, de akár a gyalogosok és más sofőrök mozgása is pontosabban felmérhető a segítségükkel.

Ezek jelenleg nem, vagy csak nehezen megugorható akadályok az önvezető autók számára, ezért komoly infrastuktúra-fejlesztésre lesz szükség, hogy tényleg elengedett kormánnyal utazhassunk majd az autonóm verdáinkban. A hasonló technológiák pedig akár azt is lehetővé tehetik, hogy az autóforgalmat figyelő mesterséges intelligencia szükség esetén akár emberi beavatkozás nélkül optimalizálja a közlekedést, csökkentve az időszakos vagy állandó torlódást bizonyos útszakaszokon.

A jövő úthálózatának komplex rendszerként kell együttműködnie az önvezető autókkal (Fotó: Micko Espiritu Gloria/Scopio)
A jövő úthálózatának komplex rendszerként kell együttműködnie az önvezető autókkal (Fotó: Micko Espiritu Gloria/Scopio)
A jövő úthálózatának komplex rendszerként kell együttműködnie az önvezető autókkal (Fotó: Micko Espiritu Gloria/Scopio)

Az okos utak kifejlesztése még gyerekcipőben jár, de már kezdenek felsorakozni azok a cégek, amelyek igyekeznek majd megoldást kínálni a problémára. Ilyen az amerikai tech-oktatás fellegvárából, az MIT-ből kisarjadt Derq, amely valós idejű adatfeldolgozás segítségével igyekszik a fentiekhez hasonló alkalmazásokat fejleszteni, 5G, illetve az úgynevezett V2X (vehicle-to-everything) technológiák segítségével. Ez nem csak a balesetek megelőzésében segít, de hozzájárul a forgalmi dugók enyhítéséhez is, ami időben és pénzben is komoly megtakarításokat eredményezhet.

Ezen a téren az Egyesült Államok élen jár, ott ugyanis már több államban is folynak kísérletek az okos utak használatával kapcsolatban. Floridában a Ford autonóm járműveket fejlesztő csapata vizsgálja, hogy az önvezető autók hogyan profitálhatnak az intelligens infrastuktúrából, míg Las Vegasban a Motional önvezetú autókat fejlesztő cég a már említett Derq szakembereivel teszteli, hogy az autonóm járművek hogyan viselkednek ha még inkább a "kezükbe" adják az irányítást - természetesen a digitalizált infrastuktúrából befolyó adatokon keresztül.

Az okos utakra azonban nem csak az önvezető technológiák előretörése miatt lesz szükség, a közösségi közlekedés, illetve a logisztikai iparág is komoly hasznot húzhat az efféle fejlesztésekből.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)