A hidrogénhajtás már itt kopogtat az ajtón: ma már lehet vásárolni hidrogén üzemanyagcellás személyautót, motorcsónakot, autóbuszt, de akár luxusfelszereltségű homokfutót is. Tény, hogy a töltés kérdése még nem megoldott - egyelőre hiányzik a megfelelő infrastuktúra - de tagadhatatlan, hogy az elektromos hajtás következő lépcsőfoka az lesz, amikor a járműveinkbe már ugyanúgy tankoljuk a hidrogént, mint a benzint.
A hidrogéntechnológia tehát még eléggé gyerekcipőben jár, de a fenti biztató jelek mellé most egy újabb csatlakozott: a német kormány támogatásával ugyanis komoly fejlesztési projektbe kezdtett a Német Légügyi és Űrkutatási Központ (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt - DLR), amely összesen kilenc partnercég bevonásával kezdte el fejleszteni a jövő utasszállító repülőgépeit.
A német kormány által támogatott fejlesztés célja egy 40 utas szállítására képes hidrogénhajtású repülőgép kifejlesztése (Fotó: DLR.de)
A projekt lényege egy olyan hidrogéncellás rendszer kifejlesztése amely legalább fél megawatt teljesítményre képes, ami már elegendő lehet egy repülőgép levegőbe emeléséhez. A fejlesztést körülbelül 30 millió euróval támogatja a német Gazdasági és Klímavédelmi Minisztérium (Bundesministerium für Wirtschaft und Klimaschutz - BMWK).
A fejlesztési projekt során egy Dornier 328 típusú repülőgépet alakítanak át, így ez lehet a világ első, hidrogén-elektromos hajtással szerelt utasszállító repülőgépe. A részt evő cégek feladata lesz a hajtáslánc kifejlesztése, a hidrogéncellás rendszer kialakítása, hűtéssel és a folyékony hidrogén tárolására szolgáló tartály megépítésével együtt. A NASA hasonló projektjeinél általában valamilyen vicces nevet választanak, itt a német praktikum jegyében nem jópofáskodtak: a 328H2-FC projekt határideje 2025, ekkor tervezik az átalakított repülőgép első repülését. A berepülés előtt külön tesztelik majd a hidrogéncellás üzemanyagrendszert.
A német projekt világelsőként fejleszthet hidrogén-üzemanyagcellás utasszállító repülőgépet
(Fotó: Unsplash/Leio McLaren)
A DLR szakértői külön vizsgálják majd a hidrogéncella működését, a hidrogén tárolásának biztonsági megoldásait, de az emissziót és egy 328H2-FC flotta teljes környezeti terhelését. A tervek szerint a hidrogéncellás repülőgép működés közben egyáltalán nem bocsát ki szén-dioxidot, egyedül a felszállás során kap extra energiát egy gázturbinás hajtóműből, de a projektben részt vevő H2FLY vezérigazgatója szerint ezt csupán a tesztek során vetik majd be.