A repülés környezeti terhelése komoly probléma, a helyzetet pedig nem enyhíti, hogy sok ismert és gazdag ember szinte a vécére is magángéppel jár. Megoldásként már fejlesztenek elektromos repülőgépet, fenntartható repülőgép-üzemanyagot, de a hidrogénhajtással is kísérleteznek, a jövőben pedig akár baktériumok is hajthatják a gépeket.
A mérnökök azonban nem pihennek, újabb és újabb megoldásokat eszelnek ki a zöldebb repülés érdekében. Ennek egyik legfrissebb példája a NASA és a Boeing együttműködése - írja az Interesting Engineering. A lap információi szerint az amerikai űrkutatási hivatal és a szintén amerikai repülőgépgyártó egy olyan utasszállító gép fejlesztésén dolgozik, amelynek speciális szárnykialakítása hatékonyan csökkenti a légellenállást, ennek köszönhetően pedig az emissziót.
A magyarul kissé bicegve külső merevítésű szárnynak (truss-braced wing) nevezhető kialakítás lényege, hogy a repülőgépre a szokásosnál hosszabb szárnyakat szerelnek, amelyeket átlós, gerendára emlékeztető merevítők támasztanak alá, amelyek a gép törzséhez csatlakoznak. Ennek köszönhetően csökken a gép légellenállása, ami azt eredményezi, hogy kevesebb üzemanyagot kell elégetnie azonos sebességhez - ezáltal csökken a károsanyag-kibocsátás is. A NASA és a Boeing szakembereinek számításai szerint a külső merevítésű szárny akár 30 százalékkal is csökkentheti a fogyasztást és az emissziót.
A tervezett repülőt a rövid és középtávú utakra szánják: úgynevezett "egyfolyosós" (single aisle) gépről van szó, ugyanis ezeket a típusokat használják a leggyakrabban: jnagyjából a repülésből származó emissziók fele származik ilyen gépektől.
We’re partnering with @Boeing to develop technologies for the next generation of single-aisle aircraft. We'll collaborate on a full-scale demonstrator by 2030 to help the U.S. achieve net-zero carbon emissions from aviation by 2050. Follow @NASAAero: https://t.co/dFikvL0YPa pic.twitter.com/TMXIupCyEh
— NASA (@NASA) January 18, 2023
A repülőgyártók azért igyekeznek a nagyobb gépeket is zöldíteni: az Airbus még tavaly tavasszal tesztelte a fenntartható üzemanyagot, amikor a világ legnagyobb utasszállítójának számító A380-ast 100 százalékban ilyen hajtóanyaggal töltötték fel. Itt fontos megjegyezni, hogy már sem ezt, sem a konkurens Boeing 747-esét sem gyártják már. A Boeing becslései szerint viszont az említett egyfolyosós gépek iránti kereslet jelentősen növekedni fog. A gyártó szerint 2035 és 2050 között legalább negyvenezer hasonló repülő állhat üzembe. A NASA szerint a különleges szárnyakkal és más fentartható technológiákkal a repülés 2050-re karbonsemlegessé tehető.