Hirdetés

Napelemes kamionokkal készül a Scania

|

A svéd gyártó napelemes hibrid kamionokban látja a teherfuvarozás fenntartható jövőjét.

Hirdetés

Az európai közlekedés nagy változásokon ment keresztül az elmúlt két évtizedben. A hibrid  és elektromos hajtású járművek elterjedése jó alapot teremtettek egy környezettudatosabb jövő megteremtéséhez. A szén-dioxid kibocsátással kapcsolatos vállalásaink határideje jobban közeledik felénk, mint azt a mindennapos történések között érzékeljük, pedig még sok a tennivaló ezügyben.

Az egyik legnagyobb szelete a közúti közlekedésnek, ami sürgősen átalakításra szorul, a teherfuvarozás. A nagy teljesítményű és teherbírású dízelzabáló kamionok a felelősek a kontinens összes kibocsátásának közel az egynegyedéért. Persze vannak olyan szempontú megközelítései is a problémakörnek, hogy a legzöldebb energia az, amit fel sem használunk, vagyis ami lokálisan megoldható szállítás nélkül, arra képmutatás lenne "zöld" megoldást találni. Ez ugyan egy fontos kiindulási alap lehet, de még így is marad egy sor olyan igény, amit csak szállítással lehet kielégíteni.

Hirdetés

Az 1891-es alapítású svéd cég, a Scania 1911 óta foglalkozik buszok és teherautók gyártásával. Az évek során több tulajdonosi körbe is tartozó cég jelenleg a MAN, vagyis a Volkswagen érdekeltségéhez tartozik. A magyarországi leányvállalattal is rendelkező válllaat 2014-ben gyártotta le első hibrid üzemű buszát, melyet két évvel később követett az első hibrid teherautó is. 2 éve már hazánkban is számos hibrid Scania rója az utakat, de most ismét tesz egy lépést a vállalat a fenntarthatóság felé.

Egy széleskörű együttműködésnek köszönhetően a skandináv járműgyártó most egy új, előremutató projektbe fogott: az Uppsalai Egyetem, a teherautó alkatrészek forgalmazásával foglalkozó Eksjö Maskin & Truck, a Midsummer, az Ernsts Express fuvarozó cég, valamint a Dalakraft villamos energia szolgáltató támogatásával egy napenergiát használó mobil utánfutó tesztelésébe kezdett. Az inverterekkel borított pótkocsi dinamikusan működik, hiszen menet közben is termeli az energiát. A megoldás így hozzájárul az üzemeltetési költségekhez és a helyi károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez is.

A kamiont egy kutatási projekt keretében tesztelik annak érdekében, hogy megvizsgálják, hogyan képesek előállítani energiát menet közben a napelemek, illetve hogy milyen mértékű károsanyagkibocsátás-csökkentés valósítható meg így. A kutatók új, hatékony és extrakönnyű napelemeket fejlesztettek ki kifejezetten kamionok számára. A projekt távlati célja - a jelenleg folyó projekten túl - új, ehhez hasonló modellek fejlesztése. Meg kell vizsgálni, hogy milyen hatásokkal jár, ha a tesztben szereplő kamionhoz hasonló járművek az elektromos hálózathoz csatlakoznak.

A nyerges vontatóhoz csatlakoztatott, 18 méter hosszú pótkocsi szinte teljes egészében be van fedve napelemekkel. Az ily módon nyert energia mennyisége nagyságrendileg egy napelemekkel fedett családi házon megtermelt energia mennyiségével egyenértékű. Ennél is fontosabb azonban, hogy az ezáltal biztosított hatótáv ötezer kilométer lehet évente Svédországban. Ez így talán nem tűnik soknak, de ha ugyanezt olyan országban vizsgáljuk, ahol jóval több a napsütéses órák száma, ez akár a duplájára is növelheti a megtehető kilométerek számát.

A projekt magában foglalja az új, könnyű szerkezetű, úgynevezett tandem napelemek használhatóságának vizsgálatát is, amely két korábbi napelemtechnológia ötvözéséből jött létre a hatékonyság növelésének érdekében. A napelemes teherautót a Vinnova innovációs kormányzati ügynökség által finanszírozott kutatási projektben fejlesztették ki, amelynek célja, hogy segítse az alacsony ökológiai lábnyommal rendelkező kamionok és teherautók elterjedését.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)