Két hónapja harangozta be a világ legtöbb elektromos autóját forgalmazó BYD (Build Your Dream), hogy Szegeden fogja felépíteni első európai üzemét, melyben munkavállalók ezreit szándékozik alkalmazni. A december eleji bejelentés óta viszont sem a gyártó, sem pedig a magyar fél nem közölt részleteket a tervezett beruházásról. Most, két hónap elteltével közölte a cég, hogy megkötötték az állammal a korábban kinézett földterület megvásárlását célzó előszerződést.
Nem csoda, hogy a kínai gyártó nem szeretne több időt vesztegetni, és minél előbb megkezdené az építési munkálatokat, hogy a gyártás is beindulhasson a nem túl távoli jövőben. A BYD ugyanis 2023 negyedik negyedévében átvette a vezetést az elektromos hajtásúak tekintetében a Teslától, és a hírek szerint januárban még inkább sikerült növelnie előnyét. Ehhez mérten több új modell is fog érkezni, ígéri a vállalt, és a közép-kelet európai régióban elsőként Magyarországon is elérhetővé válik a brand három modellje.
A BYD 2022-ben jelezte először szándékát az európai terjeszkedésre, majd tavaly év közben azt nyilatkozta, hogy konkrét tervei vannak, amikkel hamarosan elő is áll. A pletyka, hogy Magyarországot választotta helyszínéül gyártási kapacitása bővítésének, már jóval korábban szárnyra kelt, amit meg is erősítettek a cég képviselői év végén a Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszterrel közösen tartott sajtótájékoztatójukon.
Egy hivatalos forrás szerint a cég január 30-án írta alá a Szegedtől északra található egykori Pick-telek megvásárlásáról szóló előzetes szerződést. A ceremónián részt vett Wang Chuanfu, a BYD elnök-vezérigazgatója és a magyar állam részéről Szijjártó Péter is.
Mint az ismeretes, a beruházás a szegedi önkormányzat támogatásával jön majd létre. Arról egyelőre nem nyilatkoznak a felek, hogy mekkora és milyen léptékű lesz pontosan a teljes beruházás. Erre valószínűleg majd csak akkor fog fény derülni, amikor az Európai Bizottság hivatalosan is jóváhagyta már az üzletet.
Ha és amennyiben ez megtörténik, az üzem a BYD első, tisztán elektromos személyautókat gyártó telephelye lesz a kontinensen, ami létfontosságú csomópontként szolgálhat az európai EV-piac felzárkózásához. Ha elkészül, évente akár 200 000 jármű is legurulhat majd a szalagról egy fokozatos bővítési program keretében. Ezzel a szegedi üzem csatlakozhat a BYD Komáromban már 2017 óta működő, elektromos buszokat gyártó üzeméhez.