A légi közlekedés évente a világ szén-dioxid kibocsátásának körülbelül 2 százalékáért felelős, ami közel egymilliárd tonnányi emissziót jelent az Air Transport Action Group (ATAG) statisztikái szerint. A University of Georgia egyik kutatója, Puneet Dwivedi friss kutatásában azonban jutott, hogy növényi alapú üzemanyagok kifejlesztésével a kibocsátást akár 68 százalékkal is csökkenteni lehetne - írja a Science Daily.
Dwivedi kutatócsoportja szerint ehhez a mustárfélék családjába tartozó, úgynevezett abesszin mustár (brassica carinata) magjaiból származó olaj szolgálhatna alapanyagul a zöldebb repüléshez. Erre már csak azért is szükség van, mert Joe Biden amerikai elnök nemrég adókedvezmények bevezetését javasolta a fenntarthatóbb repülést választó cégeknek.
A növényi alapú repülőgép-üzemanyagok akár 68 százalékkal is csökkenthetik a károsanyag-emissziót (Fotó: Scopio/Davidi Vardi)
A lap információi szerint az Egyesült Államokban jelenleg körülbelül 50 centet kell fizetni egy liter kerozinért, az abesszin mustárból készülő bioüzemanyagot azonban akár literenként 12 centért is be lehetne szerezni - a megfelelő gazdasági ösztönző lépések megléte esetén.
Az abesszin mustár előnye, hogy akár enyhébb téli időszakokban is termeszthető, így akár vetésforgóban is ültethető lenne olyan terményekkel, amelyek csak tavasszal és nyáron teremnek meg. A növényféle termesztése egyébként jótékony hatással lenne a talaj egészségére, a vízminőségre, a biodiverzitásra és más növények beporzására is.