A skót Munro Vehicles startup megjelenésével feltámadt a tetszhalott állapotban lévő skót autóipar, a cég első modelljének hivatalos bemutatását követően pedig kijelenthető, hogy 1981 óta ismét készül sorozatgyártású autó a brit szigetek északi részén - írja az Electrek.
A Munro MK1 egy tekintélyes méretű és kissé fenyegető kiállású, négykerékhajtású elektromos terepjáró, amelynek tervezésekor a tartósságra helyezték a hangsúlyt. Kétségtelenül, nem a világ legszebb járművéről van szó - első ránézésre katonai spártaiságú Land Rovernek is tűnhet - azonban a cég ígérete szerint úgy alakították ki, hogy megfelelő karbantartással akár 50 éven át kiszolgálja a tulajdonosát - vagy annak családját, hiszen öt évtized során elképzelhető, hogy több generáció is használja az autót. Ennek egyik módja, hogy az autó karosszériáját a speciális Upol Raptor nevű festékkel vonják be, amely még a kalapácsütéseknek is ellenáll, a kisebb karcolások pedig egyáltalán nem látszanak rajta.
A jelenleg még csak prototípusként létező autó sorozatgyártása jövő év elején indul, a Munro pedig most megosztotta az érdeklődőkkel a legfontosabb adatokat is. A négykerékhajtású elektromos terepjáró egy 220, illetve egy 280 kilowattos motorral érkezik, előbbit egy 61, utóbbit egy 82 kilowattórás akkumulátor szolgálja ki. Utóbbi, a cég közlése szerint bő 300 kilométeres hatótávot biztosít majd egy töltéssel, de a Munronál úgy számolnak, hogy az autót akár 16 órán keresztül is lehet használni, terepjáró üzemmódban.
Az autó egyik nagy különlegessége, hogy úgynevezett kerékagymotort (axial flux) építettek bele, amelynek nagy előnye, hogy fele olyan nehéz, mint a tengelyre szerelhető változatok. Azért döntöttek az előbbi mellett, mert, bár drágábbak, a vékonyabb, lassabban forgó motorok jobb súlyeloszlást és jobb terepjáró képességeket biztosítanak az autónak.
A kerékagymotor további előnye, hogy hátramenetben rendkívül jelentős nyomatékra képesek. Ez az energia visszanyerésében is sokat segít, akár magasabb, akár alacsonyabb fokozatban. Ez lehetővé teszi az egy pedálos vezetést is, és nagoyn hatékonnyá a lejtőkön való leereszkedést, ami a biztonságot és a teljesítményt is fokozza
- magyarázta Ross Anderson, a Munro egyik alapítója, a terepjáró elektromos hajtásláncának tervezője.
Az ötajtós, ötüléses Munro MK1. tengelytávja 3,3 méter, maximális sebessége 130 km/h, míg álló helyből 4,9 másodperc alatt éri el a százas tempót, az erősebb motorral, amelynek maximális nyomatéka 700 Nm. Az akkumlátorokat CCS-villámtöltővel 30 perc alatt lehet feltölteni, Type2 gyorstöltővel 3,5 órát vesz igénybe a művelet. Az otthoni töltésre - 7 kilowattos fali töltővel - egy éjszakát kell szánni.
A belépő ár 49 995 font lesz, ami bő 24,3 millió forintot jelent. Ehhez 5 év vagy 160 ezer kilométeres garancia is jár, azonban a cég ennél többet vállal. Anderson elárulta, hogy a garanciába beletartozik, hogy szükség esetén az autó akkumulátorait felújítják vagy kicserélik. Az elektromos autók akkumulátorairól már tudjuk, hogy jóval tovább bírják a használatot, mint arra előzetesen számítani lehetett: akár 15-20 évig is működőképesek maradhatnak, ami azt jelenti, hogy könnyedén túlélhgetik az autót, amikben működnek. Mivel azonban a Munro 50 éves élettartamot vizionál az autóik számára, ekkora időtávon már esedékessé válhat az akkumulátorcsomag cseréje.
A sorozatgyártás jövő évi indítását követően a cég nagyobb üzembe költözik, ahol kezdetben évi 250, később évi 2500 terepjáró összeszerelését tervezik. A Munro MK1-et nem divatterepjárónak szánják, hanem kifejezetten olyan munkakörökbe, ahol nehéz terepviszonyokat kell leküzdeni, így erdészetek, nemzeti parkok vagy épp hegyimentők is használhatják majd a skót terepgépet.