A világ átalakulóban van, és az utóbbi időben egyre több jel mutat arra, hogy nem halogathatjuk már sokáig az emberi tevékenységek okozta károsanyag-kibocsátások nagyarányú csökkentését. Ezek egyik fontos sarokköve a közlekedés, amire ugyan folyamatos innováció jellemző, és az előremutató technológiai fejlesztéseknek köszönhetően már nem olyan mértékben káros a környezetre, mint néhány évtizeddel ezelőtt, ez összességében még mindig kevés.
Szinte teljes az egyetértés abban, hogy e cél elérésének a legkézenfekvőbb módja, hogy az egyéni közlekedésről a közösségi felé mozduljunk el a jövőben. Ennél a közlekedés már csak akkor lehet környezetbarátabb, ha a hajtástechnológia nem jár kibocsátással.
Az elmúlt néhány évtizedben voltak már erre irányuló erőfeszítések. Épültek teljesen elektromos, napelemes és hidrogénhajtású vonatok, de ezek közös vonása, hogy még a technológia kidolgozatlansága miatt nem terjedtek el széles körben.
Egy hidrogénhajtású vonatnak most úgy tűnik, hogy esélye nyílik a rég áhított siker elérésére. A Stadler FLIRT H2 nevű hidrogénvonata egy tesztfutásával bekerült a Guinness Rekordok könyvébe. A részben a Stadler szolnoki vasúti járműgyártó üzemében készült vonat már a világ több pontján is használatban van.
A Telex újságírói egy svájci útjuk során már kipróbálták az innovatív járművet, amiről egy videót is közzétettek. Akkor megtudhattuk azt is, hogy a szerelvény meglehetően impozáns, 1000 kilométer körüli hatótávolsággal rendelkezik, vagyis ekkora utat tud alaphelyzetben megtenni egy tankolással.
A most bejegyzett rekord alapján ezt az értéket sikerült jóval túlszárnyalni. A Colorado állambeli Pueblo városában rendezett rekordkísérlet során a jármű összesen 2803 kilométert futott tankolás vagy újratöltés nélkül.
Ez nem az első rekordja a cégnek. A FLIRT 2 elődje az akkumulátoros üzemmódban működő FLIRT Akku 2021-ben 224 kilométert tett meg egyetlen töltéssel Németországban.