Hirdetés

Egy töltéssel több mint 1000 kilométert megy a Mercedes napelemes koncepcióautója

|

A német márka szerint a prototípus újdonságai hamarosan megjelenhetnek a közúti modellekben.

Hirdetés

A Mercedes legutóbb tavaly év végén villantott nagyot, amikor bemutatták első teljesen elektromos luxuslimuzinjukat, a Mercedes EQS-t, azonban január 3-án újra felpöröghetett a márka rajongóinak pulzusa, miután leleplezték a Vision EQXX néven emlegetett koncepcióautót, amely a klasszikus GT járgányok formavilágát idézi fel. Az autót a Las Vegasban zajló CES alkalmából mutatták be, igaz, a koronavírus miatt csak virtuálisan,.

A Vision EQXX tovább javítja a Mercedes EQS világelső légellenállási alaktényezőjét (Fotó: Daimler)

A Mercedes Vision EQXX új fejlesztések egész sorát vonultatja fel, amelyek közül a leginkább figyelemreméltó a hatótáv. Az autót ugyanis természetesen villanymotor mozgatja, a cég szerint pedig egyetlen feltöltéssel több mint 1000 kilométert képes megtenni. Ezzel könnyedén maga mögé utasítja a jelenlegi hatótávkirályokat, a Lucid Air legnagyobb akksicsomaggal szerelt modelljét és a Tesla Model 3 Long Range-et. Igaz, előbbiek kereskedelmi forgalomban elérhető autók, míg a Vision EQXX nem lesz majd elérhető a kereskedésekben.

A Mercedes Vision EQXX formavilága a klasszikus GT-autókat idézi (Fotó: Daimler)

Ennek ellenére érdemes figyelni a Mercedes jövőbeni bejelentéseit, a The Verge információi szerint ugyanis az EQXX a korábban bemutatott VISION AVTR-hez képest jóval közelebb áll a valósághoz, mint a sci-fi filmekbe kívánkozó koncepcióautó, amelyet az alábbi videón lehet megnézni.

Visszatérve a Vision EQXX különlegességeihez, az elektromos autó napenergiával is tölthető, a fogyasztása pedig 100 kilométerenként mindössze 10 kilowattóra, ami benzines üzemre "lefordítva" azt jelenti, hogy a jármű egy liter üzemanyaggal 100 kilométert tudna megtenni. A Mercedes szerint ez körülbelül annak felel meg, mintha három órán keresztül működtetnénk egy átlagos klímaberendezést.

Hirdetés

A Vision EQXX ugyanúgy a Mercedes moduláris architektúrájára épül, mint az EQS, ami lehetővé teszi, hogy a koncepcióautóban debütáló fejlesztéseket később könnyedén be lehessen illeszteni a jövőbeni modellekbe is.

A koncepcióautót nem lehet majd megvásárolni, de a fejlesztések bekerülhetnek a jövőbeni modellekbe (Fotó: Daimler)
A koncepcióautót nem lehet majd megvásárolni, de a fejlesztések bekerülhetnek a jövőbeni modellekbe (Fotó: Daimler)

A koncepcióautót nem lehet majd megvásárolni, de a fejlesztések bekerülhetnek a jövőbeni modellekbe (Fotó: Daimler)

Bár az autó tömege 1750 kilomgramm, az akkumulátorcsomagja kisebb lett: térfogata mindössze fele, tömege pedig csupán 30 százaléka az EQS limuzinénak. A cég szerint a hatékonyságot tehát nem azzal érték el, hogy még több energiatárolót zsúfotlak a kocsiba, hanem a hajtáslánc hatékonyságát a rendkívül áramvonalas karosszériával kombinálták. Az autó jellegzetes, csepp alakú formájával a Mercedes ugyanis újabb csúcsot hódított meg: míg az EQS légellenállási alaktényezője 0,20 - amivel így is világelsőnek számít - a Vision EQXX 0,17-es értékével tovább javította ezt az értéket.

A The Verge megjegyzi, hogy a cég által közölt hatótáv-adatok egyelőre csak becslésnek tekinthetőek, amíg azt nem hitelesíti az amerikai környezetvédelmi hivatal, az EPA, illetve az európai WLTP.

A Vision EQXX tetejébe 117 napcellát építettek, amelyet Európa legnagyobb napenergia-kutató intézetével, a Fraunhofer Instituttal együttműködve fejlesztettek ki. A napelemek a Mercedes szerint tiszta, napos időben akár 25 kilométerrel képesek megtoldani az autó hatótávját.

A koncepcióautóban már a Hyperscreen továbbfejlesztett változata helyettesíti a műszerfalat (Fotó: Daimler)
A koncepcióautóban már a Hyperscreen továbbfejlesztett változata helyettesíti a műszerfalat (Fotó: Daimler)

A koncepcióautóban már a Hyperscreen továbbfejlesztett változata helyettesíti a műszerfalat (Fotó: Daimler)

Ami a belsőt illeti, az EQXX-ben is megjelenik az EQS-ben bemuattott Hyperscreen továbbfejlesztett változata. Míg az utóbbi modellben három különálló képernyőből tevődik össze a 47,5 hüvelykes műszerfali kijelző-rendszer, a Vision EQXX műszerfalát egy egybefüggő, 56 hüvelykes érintőképernyő alkotja, amely 8K-felbontást ígér. A navigációt a NAVIS Automotive Systems fejlesztette, amelyet a világ első, valós idejű 3D-navigációjának szánnak.

A német gyártó több más céghez hasonlóan óriási összegeket fektet bele, hogy modellpalettáját elektromosra cserélje: a Mercedes szerint 2030-ig nem kevesebb, mint 40 milliárd eurót költenek majd erre a célra.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)