Az autórajongók már hónapok óta várják, hogy testközelből is megtekinthessék a Mercedes EQS-t, amelyet a német prémiummárka első tisztán elektromos modelljeként idén szeptemberben dobott piacra, elsőként Németországban. Az autót november 16-án a hazai szaksajtó is végre megnézhette, sőt ki is próbálhatta. Mi is ott voltunk az ünnepélyes bemutatón, amelyet Fabiola Attori, a Mercedes-Benz Hungária nemrég kinevezett ügyvezetője nyitott meg.
A Mercedes EQS a német márka első tisztán elektromos luxusautója (Fotó: Mercedes-Benz
Bevallom, nehéz volt a beszédre koncentrálni, amikor tőlem mindössze pár méterre ott állt egy mélylila metálfényezésű EQS, amelyet ugyan csak álló helyzetben lehetett nézegetni, de az épület előtt ekkor már ott sorakozott egy egész konvoj a merci-űrhajóból. Alighanem nem én voltam az egyetlen, aki alig várta, hogy végre átvehessük a kulcsokat és elinduljunk egy kis örömautózásra az alsó hangon bő 40 millióba kerülő, de mindenféle extrával akár 64 millió forintnál is drágábban kapható verdákkal.
Bár elképesztő összegről van szó, a Mercedes az EQS-t inkább családi luxusautónak szánja, a zászlóshajó S-osztály megmarad a "sofőrös autó" kategóriában. Ennek ellenére nem fukarkodtak a látványos fejlesztésekkel. Nézzük sorjában!
Az EQS lenyűgöző, még ha nem is tökéletes
A Mercedes EQS négyféle változatban lesz majd elérhető: a "legkisebb" az EQS 350, a maga 292 lóerejével és 625 kilométeres WLPT-hatótávjával, ehhez egy 90 kWh-s akkumulátor jár. A következő lépcső a 450+m amelynek 333 lóereje mellé 568 Nm nyomaték társul. Ezt követi a EQS 580, hajmeresztő 523 lóerővel és 855 Nm nyomatékkal. Ez azt jelenti, hogy az impozáns, két és fél tonnás autó 4,3 másodperc alatt éri el álló helyből a 100 km/h sebességet. Ez nagyjából olyan érzés, mint amikor felszálláskor meglódul az ember alatt a repülő a kifutópályán. Ebben már a nagyobb akkumulátorcsomag került, ami 107,8 kWh-t jelent, ami egy feltöltéssel 770 kilométeres hatótávot tesz lehetővé. Egyébként, ha valakinek nem lenne elég, hogy egy 2,5 tonnás tárgyat 4,3 szekundum alatt tud felgyorsítani százra, megnyugtathatjuk, készül AMG-változat is az EQS-ből, amely 3,4 másodperc alatt teljesíti ugyanezt. Utóbbi végsebessége 250 km/h, a többieknek meg kell elégednie 210-zel. Az alapmodell egy villanymotort kapott a hátsó tengelyére, az összkerekes 4MATIC verzióknál viszont az első kerékre is került egy elektromos erőforrás.
A gépháztető rövidebb a szokottnál, a tulajdonos nem is nyithatja fel (Fotó: Mercedes-Benz)
Kívülről is egyből feltűnik, hogy itt valami másról van szó, mint az eddigi mercik. Az EQS-nek látványosan rövidebb az orra, ami egyrészt a formatervnek köszönhető, amellyel a Mercedes a világ jelenlegi legjobb, 0,20 cW légellenállási alaktényezőjéhez járul hozzá. Ugyanakkor jelzi annak a kornak a beköszöntét, amikor az autótulajdonosok már nem igazán fogják otthon bütykölni a gépet, ugyanis a gépháztetőt nem lehet kinyitni, legalábbis otthon vagy az utcán, egy gombnyomással. Persze, egy ilyen kaliberű luxusautónál talán nem is elvárás, hogy a tulaj könyékig kotorászhasson a motortérben. A szélvédőmosót azért még betölthetjük a saját kezünkkel, igaz, ehhez egy külön oldalsó kis fedelet kell kinyitni, az A-oszlop tövénél.
A műszerfala durvább a legkomolyabb gamer PC-nél
A Mercedes EQS valódi ínyencség a technológiai részletekre fogékonyak számára. Kezdjük az extraként rendelhető HyperScreen műszerfalnál, ami három digitális kijelzőből áll. A sofőr előtt egy 12,3 hüvelykes, a középkonzolon egy 17,7 hüvelykes, míg az utas előtt szintén egy 12,3 hüvelykes OLED-egység található, amelyet azonban egy közös ragasztott Gorilla Glass üvegfelület borít, ami egyik A-oszloptól a másikig ér el, így olyan hatást kelt, mintha a világ legnagyobb érintőképernyőjét néznénk, bár ez természetesen csak a középső és az utasoldali egységnél van így.
A HyperScreen kezelhető érintéssel - ilyenkor úgynevezett haptikus visszajelzést is kapunk, azaz enyhe vibráció jelzi a sikeres gombnyomásokat - de hangparancsokkal is. Elképesztően látványos megoldás, de még a digitális kütyük iránt fogékonyaknak is szokni kell egy picit azt az információmennyiséget, ami egyből ránk zúdul. Igaz, itt a Mercedes az úgynevezett zero-layer kialakításra törekedett, amelynek lényege, hogy ne a mélyen lévő almenükben kelljen kotorászni egy-egy beállításért. Ennek ellenére a próbaút során bizony néha kellett gondolkodni, hogy mit és hol kell megnyomni, de ez a már említett információcunaminak is köszönhető. A navigáció viszont parádés, a műholdképekkel felturbózott térképen messzire ellátni, a rendszer pedig augmented reality, azaz kiterjesztett valóság segítségével jelzi, hogy mikor, melyik utcába kell befordulni. Mindezt egy mesterséges intelligenciával is megtámogatott, nyolcmagos processzoros hardver működteti, 24 gigabyte RAM memóriával és 26,6 GB/sec memória-sávszélességgel.
Az üvegfelület alatt infrakamerák is lapulnak, amelyek a sofőr szemeit figyelik, ha pedig érzékelik, hogy fárad, az autó jelez, hogy itt az ideje a pihenésnek. Az autóhoz rendelhető masszázsülések ezen is tudnak segíteni, a különféle masszázsprogramok közül választható például frissítő masszázs is, ha már kezdenénk elmacskásodni az ülésben. Ez egyébként nehéz lesz, mert rendkívül kényelmes, fotelszerű ülés öleli körbe az embert, a fejtámlán szinte szabályos puha párnákkal. Az AMG változat persze komolyabb oldaltartású, saját üléseket is kap.
Az EQS formavilágát a légellenállás csökkentésének rendelték alá (Fotó: Mercedes-Benz)
A technológiai finomságok az autó más részein is folytatódnak. Az alapmodellhez nagyteljesítményű LED-fényszórók járnak, felárért viszont rendelhető úgynevezett Digital Light funkció, amelynek lényege, hogy a LED-ek fényét 1,3 millió mikrotükör vetíti az útfelületre. Ez több lehetőséget is kínál, például érzékeli a szembejövő autókat vagy az út szélén haladó gyalogosokat és ilyenkor a megfelelő apró tükröket kimaszkolja, így nem világítjuk szembe a többieket. Emellett a vetített fény akár arra is alkalmas, hogy egy útszűkületnél segédvonalakkal mutatja meg, hogy elfér-e az autó az adott helyen.
Az ajtókat is digitális technológia mozgatja: kulccsal a zsebünkben a kocsi felé közelítve kicsusszannak a süllyeztett kilincsek az ajtóból, azonban, ha már beültünk, nem kell hajolgatni, meg ajtót cibálni, egyetlen intéssel jelezhetjük a rendszernek, hogy csukja be szépen az ajtót. Sőt, ugyanilyen megoldással akár a többi ajtót is kinyithatjuk, ha utast vennénk fel. Az EQS-be épített rengeteg szenzor természetesen figyeli, hogy nincs-e valamilyen akadály az ajtók útjában, így sem a mellettünk álló autóra, sem az utasra nem nyitja rá azokat. Sőt, ha a sofőr a nyitógomb felé nyúl, a rendszer viszont érzékeli például egy kerékpáros érkezését, fény-, és hangjelzéssel figyelmezteti a bent ülőt a balesetveszélyre.
Az EQS még nem önvezető autó, de a jövőben azzá válhat, mivel 3-as szintű önvezetésre már fel van készítve, a kocsi szoftvere pedig vezeték nélküli kapcsolaton keresztül - over-the-air, OTA - frissíthető. A Mercedesnek saját app store-ja is van, amelyből az alapvető szoftverfrissítéseken felül különféle extra funkciók, például a belső hangulatvilágításhoz tölthetünk le újabb színeket vagy épp a kijelzőkön megjelenő digitális dekorációt. Emellett olyan önvezető funkciókkal már felszerelték, mint a távparkolás, ami azt jelenti, hogy akár a kocsiból kiszállva, a telefonunkon keresztül utasíthatjuk a kocsit, hogy álljon be a garázsba. Emellett, a lokáció alapján is képes megtanulni és megjegyezni bizonyos manővereket, például, otthon elég egyszer beállni a kertbe a kedvenc parkolóhelyünkre, ezt az autó megjegyzi és legközelebb, ha áthaladtunk a kertkapun, a többit már intézi magától.
Ehhez hasonló funkciót a városi közlekedéskor is igénybe lehet venni. Az EQS ugyanis képes a légrugói segítségével enyhén megemelni a karosszériát, így egy rossz minőségű fekvőrendőr vagy egy bizonyos helyen lévő járdaszegély sem okoz problémát. Mindezt megjegyzi az autó, ezért, ha legközelebb ugyanarra járunk, magától elintézi mindezt.
A járványhelyzetre is részben reagálva az EQS utasterébe érkező levegőt egy 600 gramm aktív szenet tartalmazó HEPA-szűrő tisztítja meg a kellemetlen szagoktól, káros anyagoktól és kórokozóktól. Érdekesség, hogy a szűrő belső felülete kihajtogatva három focipályányi területet fedne le.
A Mercedes vadonatúj platformot, az EVA 2-t kifejezetten az EQS kedvéért fejlesztette ki, a jövőben azonban még legalább 10 új modell kapja majd meg ugyanezt, elsőként a jövő év vége felé érkező EQS SUV luxusterepjáró, amelynek orrán a Merci-csillag mellett a Maybach logója is díszeleg.