Az InfluenceMap egy nonprofit szervezet, amely objektív és bizonyítékokon alapuló elemzést készít rendszeres időközönként arról, hogy a vállalatok és a pénzügyi intézmények hogyan befolyásolják az éghajlati és biodiverzitást érintő válságot. Az agytröszt nemrégiben megjelent éves jelentésében arra a következtetésre jutott, hogy az autógyártók közül továbbra is a Toyota teljesít leggyengébben klíma érdekében tett intézkedések terén, és EV gyártási tervek terén is csak két másik gyártót sikerült megelőznie.
Ez már nem az első ilyen év, tulajdonképpen évek óta bérelt helye van, a tisztán piaci alapokon az egyik legeredményesebb gyártónak, a lista élén. A nonprofit szervezet évről-évre rendszeresen rangsorolja a gyártókat és autóipari szövetségeket aszerint, hogy milyen tevékenységet fejtenek ki klíma védelmében hosszú távon.
Ennek a kvázi lobbitevékenységnek csak az egyik része a saját gyártással kapcsolatos irányelvek, a másik a kereskedelmi szövetségekben való tagság, ahol több vállalat álláspontját hangolják össze a közös célok elérése érdekében a lobbierő összpontosításával.
Az InfluenceMap nemcsak a járműgyártóknak, hanem ezeknek a szakmai szövetségeknek a tevékenységét is rangsorolja az az alapján, hogy hány tagjuk van, hány beadványt nyújtottak be a különböző klímapolitikai célok mellett vagy ellen, és milyen terveik vannak a gyártás tekintetében. Végül ezeket a tevékenységeket pontokra számolják át a rangsorolás megkönnyítése érdekében
A "versengésben" ugyan a Tesla végzett az élen, de elkötelezettségükre ők is csak egy "B" minősítést kaptak, mivel az észrevételek szerint nem lobbiznak közel sem annyit, mint más szervezetek. Ezen a helyzeten valószínűleg a közelmúltbéli elbocsátások sem segítettek, amik érintették a vállalat üzletpolitikai vezetését is.
Néhány másik gyártó - a Ford, a GM, a Volkswagen és a BMW - is szép eredménnyel végzett a jelentés szerint, amiért alkalmilag tettek olyan pozitív lépéseket a klíma érdekében, ami jó irányba befolyásolta a közös ügyet. A gyengécske összképen ez azonban nem javított sokat, miszerint három gyártó kivételével mindenki "C", vagy annál gyengébb minősítést kapott.
A 2030-at illető gyártási tervek tekintetében a legtöbb autógyártó rosszul teljesített. A 15 vállalat közül csak három rendelkezik olyan elfogadható és reális kötelezettség vállalással, ami összeegyeztethető a Nemzetközi Energiaügynökség által 2030-ra kitűzött 66 százalékos EV-arányt célzó tervekkel. Ha a növekedés a jelenlegi tempóban folytatódik, akkor legfeljebb 53 százalékos lesz a tisztán elektromosok aránya a gyártásban.