Hirdetés

Megduplázódott a rollerek száma a hazai utakon

|

Kinőttük a városokat, a megoldás a mikromobilitás!

Hirdetés

Országszerte rengeteg általános- és középiskolában foglalkoztak tematikus tanórákon április 24. és 28. között ezzel a témával, az úgynevezett Fenntarthatósági Témahét keretében.

A Jövő Mobilitása Szövetség kiemelt célja, hogy elősegítve a fenntartható városi közlekedést tudatosítsa az emberekben, hogy nem mindig ugyanaz a közlekedési eszköz felel meg a céljainknak: minden élethelyzetnek megvan a leghatékonyabb mobilitási módja. Az idei témahéten a mikromobilitás került fókuszba.

Az elektromos rollerek hasznosak, de sokakat bosszant a jelenlétük
Az elektromos rollerek hasznosak, de sokakat bosszant a jelenlétük

Az első és utolsó kilométer problémája

Mindenki ismeri azt a problémát, hogy bár a tömegközlekedés megfelelő választás lenne, de a buszig/villamosig vagy a busztól/villamostól kilométeres gyaloglás vár ránk. Más esetben autóval mennénk a belváros határáig, ahol még könnyen lehet parkolni, de onnan még pár kilométert tovább kellene utaznunk.

Hirdetés

Gyalogoljunk? Ez is egy egészséges megoldás, ám sajnos viszonylag lassú: ezért javasolják a Jövő Mobilitása szakértői ezesetben a mikromobilitási eszközök, rollerek, kerékpárok, gördeszkák, görkorcsolyák használatát.

A mikromobilitási eszközök önmagukban vagy más közlekedési eszközökkel kiegészülve verhetetlen párost jelentenek a nagyvárosi közlekedésben - a Fenntarthatósági Témahét keretében erről tartott előadást a Jövő Mobilitása Szövetség szakértője, Sugár István, az elektromos rollerekkel foglalkozó E-twow Magyarország üzletvezetője egy általános iskolában.

80-100 ezer eszköz az utakon

A Jövő Mobilitása Szövetség két évvel ezelőtt még 30-40 ezer roller meglétével számolt a hazai utakon, jelenleg ez a szám 80-100 ezer között van. Ebből mintegy 25 ezer bérelhető roller, a többi magántulajdonban van. A mikromobilitási piac bővülésének oka, hogy kinőttünk nagyvárosainkat, ennél több autót már nem tudnak befogadni. Ahhoz, hogy az emberek mégis hatékonyan tudjanak közlekedni, egyre többen váltanak át autóról mikromobilitási eszközre. Előnye leginkább a gyorsaság: csúcsidőben a dugók miatt autóval 30-40 perc alatt megtett utak rollerrel 8-10 percre csökkennek.

1 kWh rollerrel vs. 1kWh autóval

Az idei Fenntarthatósági Témahét egyik fókusztémája az energiahatékonyság: vajon 1 kWh felhasználását hogyan tudjuk minél hatékonyabbá tenni? Természetesen egy 12 kg-os rollerrel: míg egy belsőégésű dízel vagy benzin autó esetében 1 kWh felhasználásával 1,6 kilométert, addig elektromos autóval 6,6 kilométert tudunk megtenni. Elektromos rolleren pedig akár 133 kilométert gurulhatunk.

Nem minden élethelyzetben megfelelő a roller választása, de a jelenleginél biztos, hogy többen tudnák autós közlekedésüknek egy részét kiváltani vele. És nem csak jobb az energiafelhasználása, hanem a helyigénye is jóval kisebb: hiszen míg minden eszközünk (telefonunk, számítógépünk, kameránk) mérete a fejlesztéseknek köszönhetően folyamatosan csökken, addig az autók egyre nagyobbak, egyre több helyet foglalnak el, noha átlagosan 1,4 ember ül ezekben a megnövekedett közlekedési eszközökben. Egy autó számára kialakított parkolóhelyen akár 10 elektromos roller tárolható el.

A mikromobilitási szakértő beszélt a gyerekeknek a biztonságos rollerezésről: hiszen ezeket használva is be kell tartani a KRESZ-szabályokat, sőt figyelni kell arra is, hogy ez egy nagyon csendes, új közlekedési forma, így észrevehető kell legyen a használójuk. A Jövő Mobilitása Szövetség elkötelezett amellett, hogy a 10-14 év közötti korosztály számára fakultatív óra keretein belül elvégezhesse akár az általános iskolában az alap KRESZ tanfolyamot. Hasznos lenne, ha ennek meglétét egyben feltételként határozná meg a KRESZ, ahhoz hogy valaki kerékpárra vagy rollerre pattanjon és részt vegyen a közlekedésben.

A Jövő Mobilitása Szövetség azt javasolja, hogy a rollerezők, legyenek akár gyerekek, akár felnőttek, viseljenek bukósisakot, annak ellenére, hogy szabály nem írja elő a védőfelszerelések használatát, valamint alkalmazkodva a kerékpárok megengedett sebességéhez, 25 km/óra maximum sebességben állapítanák meg a városi közlekedésben a tempójukat.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)