Az úgynevezett repülő autókról szóló híradások megszaporodtak az utóbbi időkben, azonban, amikor ezt a szókapcsolatot látjuk, akkor a legtöbb esetben kisméretű, személyszállításra alkalmas repülő járművekről van szó.
Ezeket, mivel álló helyből, függőlegesen képesek felemelkedni és leszállni, a VTOL (vertical take-off and landing) betűszóval szokták jelölni, ám nem sok közük van az autókhoz, hiszen általában nincs kerekük. Napjainkban a rövidítés kiegészült, az eVTOL-ok már tisztán elektromos hajtással repülnek és jelentős szerepük lehet a nagyvárosi közlekedés jövője szempontjából. A közúti közlekedésre alkalmas repülő autókkal már sokan kísérleteztek, ezek többsége azonban vagy eltűnt a történelem süllyesztőjében, vagy csak afféle érdekességként maradt fenn.
Most azonban nem ilyen járművekről és nem is eVTOL-okról lesz szó, hanem a szó hagyományos értelmében vett autókról, amelyek azonban nem a kerekeiken gördülnek az aszfaltozott úton, hanem pár centiméterrel felette lebegve siklanak a levegőben.
Bármilyen meghökkentően is hangzik, pontosan ezzel kísérleteznek a kínai Jiaotong Egyetem kutatói - írja a HT Auto. A lap információi szerint a kísérletek során az úgynevezett mágneses levitáció (maglev) elvét alkalmazták. A technológia nem új: a maglev-módszert már 1934-ben szabadalmaztatták, az lebegő mágnesvasút prototípusa 1971-ben indult el, 1979-ben pedig már személyszállításra alkalmas szerelvények is közlekedtek a világon.
Most mégsem vasúti kocsikat, hanem - ahogyan az alábbi videón is látható - személyautókat lebegtettek ilyen módszerrel: a gépkocsik aljára ipari mágneseket szereltek, majd ezekkel hajtottak végig egy 8 kilométer hosszú speciális útpályán, amelyebe elektromágneseket szereltek. A speciálisan átalakított autók így 35 milliméterrel az úttest felett lebegve haladtak.
A #maglev vehicle technology test saw a 2.8-tonne car float 35 millimeters above the road and run on a highway in #Jiangsu, east China. A permanent magnet array was installed for levitation. pic.twitter.com/7vWc8TvJpn
— QinduoXu (@QinduoXu) September 12, 2022
A technológia óriási előnye, hogy az autók - amelyek között volt csaknem három tonna tömegű jármű is - így gyakorlatilag csak a levegővel érintkeznek, azaz sokkal kisebb a súrlódás, így jóval nagyobb sebességet lehet elérni: a kísérlet során az egyik autóval könnyedén elérték a 230 km/h sebességet is. Összehasonlításként: a világ leggyorsabjának számító japán L0 Series Maglev mágnesvasútja több mint 600 kilométert képes megtenni egy óra alatt.
Természetesen még nagyon kezdetleges technológiáról van szó, ami az autók lebegtetését illeti, hiszen a hasonló útszakaszok kiépítése egyelőre óriási költségekkel járna. Ennek ellenére a kínai kutatók kísérlete rendkívül érdekes, ugyanis rávilágít, hogy milyen irányba fejlődhet a közúti közlekedés. Elképzelhető, hogy néhány évtized múlva maglev-autókkal száguldhatunk az erre alkalmas autópályákon, de akár az sem tűnik elrugaszkodott ötletnek, hogy bizonyos városi területeken közlekedjenek ilyen járművek, ezzel csökkentve a zajszennyezést vagy a szálló por mennyiségét - utóbbit például a gumiabroncsok kopása is súlyosbítja, a lebegő autóknál viszont ez nem fordulna elő.