Ha a károsanyag-kibocsátás és a közlekedés kapcsolatáról beszélünk, legtöbben reflexből a repülést teszik meg ludasnak, a legfőbb szennyezőnek az ágazatban. Bár ezzel szemben az autózás a globális kibocsátások bajnoka, de a dobogóra a hajózás is felfér, nagyjából a repüléssel egy szintre. Míg a közúti közlekedés 10, a repülés és a hajózás egyaránt 2-3 százalékáért tehető felelőssé az üvegházhatású gázok kibocsátásának.
A kereskedelmi célú hajóutak nagyjából azonos szinten mozognak az elmúlt 35 év viszonylatában, hiszen a hidegháború befejeztével a világ két része pillanatok alatt megkezdte a kereskedelem kiterjesztését a világ másik felével. Ez szükségszerűen együtt járt a tengeri szállítási forma széles körű elterjedésével.
A Miami Egyetem tudósai most ennek a tendenciának a hátulütőjét, a megnövekedett kibocsátásokat szeretnék visszafogni új találmányukkal. A hídpillérre hasonlító modern vitorlák, tulajdonképpen olyan oszlopok, melyek, ha minden jól megy, modernizálhatják és klímabaráttá tehetik a hajózást.
Bár hosszú út vezetett ideáig, hiszen már az ókori Mezopotámiában is használtak tengeri utazásra alkalmas hajókat a kereskedelem lebonyolításához, de most a 21. században a fenti innovációnak köszönhetően ismét a szélmeghajtásé lehet a főszerep. Ezt persze nem úgy kell elképzelni, hogy ismét hagyományos vitorlákkal látják el a hajókat.
A miami kutatócsoportot vezető GeCheng Zha munkatársai segítségével egy olyan eszközt fejlesztett ki, mely első ránézésre egy híd pillérére emlékeztet. Ezen felül egy majd száz éves találmánnyal, a Flettner rotorral is megfigyelhető a hasonlóság. Ezek az óriási forgóhengerek anno a rajtuk áthaladó levegőre merőlegesen kifejtett tolóerő segítségével biztosították a haladáshoz szükséges energiát.
GeCheng Zhaék hengere ezzel szemben nem forog, hanem azt a levegőt "szívja be", ami áthalad rajta, majd a túloldalon ki is engedi. Ez a folyamat egy, a henger teljes hosszára kiterjedő tolóerő létrejöttét eredményezi. Forgó alkatrész híján a szerkezet szinte teljesen mentesül a meghibásodás lehetőségétől. A technológia a CoFlow Jet nevet kapta.
Az előzetes tesztek szerint a nagyobb teherhajók körülbelül 50 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak el hibrid meghajtásnak köszönhetően, ám a kisebb kereskedelmi hajók esetében ez akár 90 százalékkal kisebb fogyasztással is lehetséges. A technológia nem igényel semmilyen speciális kialakítást a hajókon, így az bármilyen meglevő vízi járműre is felszerelhető.