Több új szakasszal is bővült Magyarország autópálya-hálózata, így az autósok 2022-ben még több úti célt érhetnek el sztrádán autózva. A bővülő lehetőségek mellett pedig különösen fontos, hogy odafigyeljünk egymásra, mivel a tavalyi évben jelentősen megugrott a közúti balesetek száma.
Az OTP Mobil felmérése alapján az autóvezetők közel fele a fővárosban és vidéken is vezet, a válaszadók több mint harmada pedig ha teheti, az autópályát választja - ahol életmentő lehet az odafigyelés és a kulturált vezetés.
A magyar autósok kétharmada találkozott már szabálytalan előzéssel, minden ötödik sofőr tapasztalta a leállósáv szabálytalan használatát (Fotó: Unsplash/Robin Pierre)
Az OTP Mobil tavaly év végén végzett reprezentatív felméréséből kiderült, hogy az érvényes jogosítványt birtokló válaszadók 34 százaléka autópályán közlekedik, ha erre lehetősége van, és mindössze 12 százalék kerüli azt, amikor autóval közlekedik.
A közlekedési kultúrával kapcsolatos felmérésből az is kiderült, hogy a válaszadók több mint kétharmada találkozott már szabálytalan előzéssel, akár autópályán is, míg 20 százalékuk a leállósáv szabálytalan használatáról számolt be. Arról, hogy mennyire fontos lenne a szabályok betartása, a KSH statisztikái is árulkodnak, 2021 első három negyedévében az autópályákon jelentősen, 27 százalékkal nőtt a balesetek száma .
Csősz Krisztián, a Bp-i Autósok Közösségének alapítója nem győzi hangsúlyozni - mert sokan még mindig nem tudják -, hogy amennyiben elfelejtünk matricát váltani egy bizonyos díjköteles útszakaszra Magyarországon, akkor ne essünk pánikba és emiatt ne kövessünk el szabálysértést, közúti veszélyeztetést egy esetleges megfordulással.
A díjköteles úthálózatra lépéstől számítva ugyanis 60 perc áll az úthasználó rendelkezésére, hogy úthasználati jogosultságot vásároljon, amennyiben ezt korábban nem tette meg
- tette hozzá az oldal főszerkesztője.
A kulturált vezetés mellett természetesen az is alapkövetelmény, hogy érvényes matricával vegyük igénybe az autópályákat, ezért a KRESZ szabályai mellett érdemes azzal is tisztában lenni, hogy 2022-ben nemcsak a díjak, de a megszokott úthasználati viszonyok is változnak, január 1-től egyes új építésű közutak, amelyek korábban ingyenesek voltak, fizetőssé váltak.
Az alábbi útszakaszokat érinti a változás:
- Miskolc-észak és Tornyosnémeti közötti szakasz az M30-as autópályán,
(továbbra is díjmentesen lehet közlekedni az M30-as autópálya Miskolcot elkerülő szakaszán, Miskolc- dél és Miskolc-észak csomópontok között), - Balatonszentgyörgy és Keszthely-Fenékpuszta közötti szakasz az M76-os autóúton,
- Sopron-kelet és Sopron-észak közötti szakasz az M85-ös autóúton,
- Abony és Törökszentmiklós-nyugat közötti szakasz az M4-es autóúton.
Megyei szinten is történtek változások, ami az autópálya használatot illeti. A Komárom-Esztergom megyei e-matrica az M1-es autópálya vonatkozásában a 48-as km-nél lévő Szárligeti-csomópont és a 112-es km-nél lévő M1-M19 csomópont között lesz érvényes. Az újévvel egy új, megyei e-matrica is megjelent a kínálatban: Jász-Nagykun-Szolnok éves megyei autópálya-matricát is lehet vásárolni a Simple alkalmazással, amely az M4-es Abony és Törökszentmiklós-nyugat közötti szakasz használatára jogosítja fel tulajdonosát. Fontos tudni továbbá, hogy a 2021-es éves autópálya-matricák 2022. január 31-ig érvényesek, így érdemes ezzel is számolni és még időben beszerezni az új matricát.
Az online vásárlással nem csak időt lehet spórolni azáltal, hogy nincs szükség sorban állásra, de ugyanazzal a Simple-fiókkal akár több járműre is lehet e-matricát vásárolni. A matricát nem kell kinyomtatni, számlát is lehet kérni róla, és bankkártyával is ki lehet fizetni. A megvásárolt e-matricák pedig a Simple alkalmazásban, a 'Matricáim' menüpont alatt találhatóak. Emellett automatikusan be is kerülnek a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató rendszerébe, így a kamerás ellenőrző rendszer felismeri a rendszámokat az autópályán.