A svéd Koenigsegg neve egyet jelent a bivalyerős és méregdrága szupersportkocsikkal és a különleges fejlesztésekkel. A cégalapító, a 49 éves, nemesi származású Christian von Koenigsegg több szabadalmat is jegyez, az alábbi videón is látható synchro helix ajtónyitó mechanizmustól az aktív hátsó légterelőn át a Rocket fantázianevű katalizátorig.
Ezek fényében nem meglepő, hogy újabb izgalmas újdonsággal rukkoltak elő. A Road and Track tegnap számolt be róla, hogy a cég legújabb fejlesztése egy lenyűgöző teljesítményű, ugyanakkor könnyű és kisméretű villanymotor, amelyet a négyüléses, 1700 lóerős (!) Koenigsegg Gemera - az 1500 lóerős Regera utódja - hibrid modelljükhöz terveztek és készítettek.
A parányi elektromos motor a Quark nevet kapta, ezzel utalva kompakt méretére: az egység mindössze bő 28,5 kilót nyom, és mint az alábbi fotón látható, nem sokkal nagyobb egy háromdecis dobozos üdítőnél. Érdekesség, hogy a képen egyébként a szintén svéd Clean energiaital különleges kiadású változata látható, amelyet kifejezetten a svéd autógyártóval közösen dobtak piacra 2020-ban.
A Koenigsegg által fejlesztett Quark elektromos motor alig 28 kilót nyom, de 335 lóerő dübörög benne (Fotó: Koenigsegg)
Térjünk azonban vissza a Quark villanymotorra, amelynek tényleg lenyűgözőek az egyéb adatai is: 335 lóerő és bő 600 Nm nyomaték a teljesítménye - összehasonlításként, a jelenleg az egyik legjobb elektromos autónak számító Ford Mustang Mach E 351 lóereje mellé 580 Nm nyomaték társul, holott abban nem három rekesz ásványvíz tömegével megegyező erőforrás dolgozik.
Az erőforrás tervezésekor a lóerők és a nyomaték majdnem tökéletes egyensúlyára törekedtek, azaz, a fenti "apróság" mindkettőből tudna még többet is, igaz, a másik kárára. A Koenigsegg innovációjának erejét mutatja, hogy a Qark jelenleg világelső, ha a nyomaték-erő-tömeg arányát nézzük. Mivel hibrid járműhöz készül, a maximális teljesítményt csupán 20 másodpercig tudja tartani, ez azonban jellemző a villanymotorokra. Húsz másodperc után már "csak" 134 lóerőre képes és "mindössze" 249 Nm nyomatékot tud leadni, ami tíz évvel ezelőtt még középkategóriás prémium szedánokra jellemző adat volt, egy teljes motorteret kitöltő erőforrást tekintve.
A Koenigsegg Gemera 1700 lóerős teljesítményéhez szükség van a parányi, de bivalyerős villanymotorra is (Fotó: Koenigsegg)
"A Quark motort arra terveztük, hogy a Gemera gyorsításába besegítsen az alacsonyabb sebességtartományokban, amikor brutális gyorsulásra van szükség" - írta a cég által kiadott közelményben Dragos-Mihai Postariu, a Koenigsegg elektromos motorjait tervező részlegének vezetője. "A belső égésű motor ezután kapcsol be, hogy lehetővé tegye a nagy sebességgel történő közlekedést. A Gemera ezzel mindenféle nyomaték vagy teljesítménycsökkenés nélkül képes elérni a 400 km/h sebességet."
A Quark fejlesztéséhez a svéd cég innovatív alapanyagokat is felhasznált, többek között a repülőknél is használt, de a versenyautóknál is alkalmazott nagy teherbírású acélt, illetve a Koenigsegg saját, Aircore fantázianevű szénszálas anyagát. A vállalat reményei szerint a motor nem csak a Gemera szuperautókba, hanem elektromos és hibrid hajókba, illetve úgynevezett eVTOL légi járművekbe is bekerülhet majd.
A Koenigsegg emellett két Quark összeépítésével létrehozta a Terrier nevű villanymotorját is, amely 670 lóerős, szűk 1100 (!) Nm nyomaték teljesítménnyel.