Mióta 2022 végén Lázár János egy szerkezeti átalakítás keretében megkapta az építési beruházásokért és a közlekedésért felelős tárcát, visszatérő jelleggel sokszor esett szó a KRESZ felülvizsgálatának, aktualizálásának szükségességéről. Úgy tűnik, hogy a jövő év során ez meg is fog történni, és már számos új szabályozásról le is rántották a leplet.
Az ezzel kapcsolatos előkészítő munkálatok már tavaly július óta folynak, és a tervek szerint jövő márciusban a törvényhozás elé is viszik a módosított törvény tervezetét. Az átalakítás okát és szempontjait a megváltozott közlekedési viszonyokhoz való alkalmazkodás és a védtelen közlekedők fokozott védelme szabja meg a tárca közlése szerint.
Egy csütörtöki, nyilvánosan lefolytatott megbeszélés során a szabályalkotó munkacsoport tagjai egy sor konkrét változtatási tervezettel kapcsolatban fejtették ki az átalakítás szempontjából mérvadó véleményüket. Itt olyan módosításokról esett szó, mint az elektromos rollerek használatának jogosítványhoz való kötése, illetve a bukósisak használatának kötelezővé tétele kerékpárosoknak.
Dr. Kerékgyártó János, közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár, a megbeszélés során kommunikációjában két jelentős területet különböztetett meg: a közlekedési kultúra kialakításának, fejlesztésének szándékát és szükségét, valamint a KRESZ módosítását. Kifejtette, hogy mindezeknek figyelembe kell venniük az e-rollerek terjedését, a biciklisek egyértelmű gyarapodását és a gyalogos kultúra hiányosságait.
Major Róbert rendőrezredes, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Kara Közbiztonsági Tanszékének vezetője felszólalásában rámutatott, hogy a gyalogos és a gyalogos átkelőhelyek fogalmát pontosítani kell, és a rájuk vonatkozó szabályokat kiemelten kezelve kell újragondolni.
A gyalogosnak az új KRESZ szerint már az átkelés megkezdése előtt is elsőbbsége lesz azután, hogy egyértelművé vált átkelési szándéka. Dr. Fülöp Ágnes nyugalmazott bíró a hallgatóság elé tárta a szintén kiemelt fontosságú kérdésként kezelt új kerékpáros övezetek koncepcióját. Például elnézőbb lesz a törvény azokkal, akik forgalommal szemben egyirányú utcába hajtanak be.
Új sebességkorlátozás léphet majd életbe a bicikliseknek, és 14 év alatt kötelező lesz a bukósisak használata. Változnak az elektromos rollerekre vonatkozó szabályok is. Míg a kisebb teljesítményűekre a kerékpáros szabályok vonatkoznak majd, az erősebb, gyorsabb típusok segédmotoros kerékpár kategóriába fognak átkerülni a tárca közlése szerint.