Az ittas vezetés Magyarországon is komoly probléma: a KSH adatai szerint tavaly is átlagosan körülbelül száz ittas sofőr okozott balesetet, és akkor még nem számoltuk, hogy pontosan hányan ülnek autóba alkoholfogyasztás után. Sokan úgy gondolják, egy-két pohár még bőven belefér, holott akár már egy pohár sör elfogyasztása is annyira megnövelheti a reakcióidőt, ami balesetveszélyes lehet.
A The Next Web számolt be róla, hogy az Egyesült Államok Kongreswszusa még tavaly szavazott meg egy törvényjavaslatot, amelynek értelmében az autógyártóknak olyan technológiákkal kell felszerelnie a járműveket, amelyek megakadályozzák, hogy a sofőr ittas állapotban vezessen.
Már csekély mennyiségű alkohol is elég a tragédiához (Fotó: Pexels/Energepic.com)
Az amerikai közlekedési minisztérium, a US Department of Transportation a gyártókra bízza, hogy milyen megoldást alkalmaznak, egyedül annyit szabott meg, hogy 2027-től már minden új autóban ott kell lennie az ittas vezetést gátló technológiának. Európában ennél szigorúbb a szabályozás, amely szerint már idén júliustól csak olyan új autókat lehet az EU területén értékesíteni, amelyeket felszereltek hasonló megoldásokkal.
A sofőrfigyelő asszisztensnek (driving monitoring and assistance system - DMAS) nevezett rendszerek többsége teljesen automatizált és semmilyen interakciót nem követel meg a sofőr részéről. Az efféle technológiák egy része a kormányzást, a fékezést vagy az autó által bejárt útvonalat figyeli és ebből próbál az ittas vezetésre következtetni. A rendszer ilyenkor figyelmeztetheti a sofőrt, beavatkozhat a kormányzásba (körülbelül úgy, mint a sávtartó automatika esetén) vagy akár vészfékezést is végrehajthat, ha szükség lenne rá.
Más megoldások kamerák segítségével figyelik a sofőr fejének pozícióját, a szemek mozgását vagy épp azt, hogy a sofőrnek mennyire van nyitva a szeme. Ha a kamerák ittas sofőrre utaló jeleket érzékelnek, a vezetéstámogató rendszerek - mint a sávtartó vagy a vészfék - együttműködve biztonságos helyre terelhetik az autót.
A legmodernebb módszerek viszont kifejezetten az alkohol jelenlétét figyelik. Ezek egyike a sofőr által kifújt levegő alkoholtartalmát elemzi, de akad olyan megoldás is, amely az indítógombba vagy a sebességváltóba épített érintésérzékeny szenzorok segítségével állapítja meg a sofőr véralkohol-szintjét. Ha ittas sofőrt érzékelnek, a rendszerek megtagadhatják az autó beindítását, fény-, és hangjelzést adhatnak vagy leterelhetik az autót az útról.
A módszer kritikusai a technológia megbízhatóságát kérdőjelezik meg. Az amerikai autóklub, az American Automobil Association (AAA) például egy idén elvégzett kutatás során megállapította, hogy a kamerát használó rendszerek megbízhatóbbak, mint a kormányzást figyelő megoldások, de mindkét módszert könnyű volt megkerülni. Mások az adatvédelem miatt aggódnak, mert egyelőre nincsenek megnyugtató garanciák arra nézve, hogy az elektronikus szenzorok által begyűjtött információk kezelését hogyan oldják meg az autógyártók.