Az ezredfordulón még sokan szkeptikusan álltak az éppen megérkező elektromos hajtáshoz több okból is. Akkoriban leggyakrabban azt az érvet hozták fel a technológiával szemben, hogy egy évtizeden belül tele lesz a világ nehéz, környezetkárosító és immár hulladéknak számító, kiszolgált akkumulátorokkal. Szerencsére az elmúlt húsz év fejlesztései, amelyek jelentősen növelték az energiatározó egységek élettartalmát, sokat tettek a kezdeti aggályok eloszlatásáért.
Egy augusztus végén megjelent tanulmány szerint, amelyet a Recurrent Auto nevű startup jegyez, az USA-ban található Tesla Model 3 típusú Ev-k akkumulátorai 5 év napi használat után is átlagosan 90 százalékos kapacitással rendelkeznek még.
Ezt támasztja alá a neves teslás youtuber, Andy Slye is, aki szintén egy ötéves Tesla Model 3 tulajdonosa. A napokban feltöltött videója arról tanúskodik, hogy a már 135 000 kilométert megtett járműve még mindig 95 százalékig tölthető. Fontos megjegyezni hogy ez azért is kiváló teljesítmény, mert az ő autóját nikkel-kobalt-alumínium (NCA) akkumulátor hajtja, ami sokkal hajlamosabb a degradációra 80 százalék fölötti töltöttség esetén, mint a lítium-vas-foszfát (LFP) telepek. A videó készítője tippeket ad arra vonatkozólag, hogy mit érdemes szem előtt tartani, ha mi is szeretnénk kimaxolni elektromos autónk tárolóegységének élettartamát.
Először is, ha megtehetjük, mindig otthon, saját 1-es, vagy 2-es típusú töltővel töltsük a járművet, mert a gyorstöltés is rásegíthet az úgynevezett degradációra, ami tulajdonképpen az energiatárolási, leadási képességek folyamatos csökkenését jelenti. Szakértők szerint, ha ilyenkor nem túl alacsony vagy nem túl magas az autó töltöttsége, nincs szignifikáns különbség az otthoni töltő használata és a gyorstöltés között az akkumulátor élettartamának tekintetében.
A másik jó tanács szerint, ha NCA akkumulátort használ az autónk, érdemes átállítani úgy a töltési beállításokat, hogy 80 százalékon maximáljuk a töltöttséget. Így az sosem fog túlszaladni a kritikus szinten, ahol sokkal könnyebben degradálódik az eszköz. Ezt persze nehéz megállni, ha az autó tulajdonosa szorongóbb típus, aki attól tart, hogy esetleg nem lesz elég a hatótáv ahhoz, hogy hazaérjen. Mindazonáltal egy kis "kockázatvállalás" nem túl nagy ár azért, hogy egy fenntarthatóbb technológia, valóban fenntarthatóbb legyen.