Habár létezik egyéb alternatíva is, világszerte szinte kész tényként kezelik a tisztán elektromos autók jövőbeli kizárólagos szerepét. A direkt módon kibocsátásmentes hajtástechnológia használata során, sok valóban nagyszerű előny mellett számolni kell egy bosszantó és környezetbarátnak kevéssé mondható aprósággal. Nevezetesen az autó számára a működéséhez szükséges elektromosságot biztosító akkumulátorral.
Persze az elektromos járgányokban már nem ólmos akksi látja el ezt a feladatot. A legtöbb EV-be ma már a lényegesen környezetkímélőbb, hosszabb élettartamú nikkel-mangán-kobalt (NMC), illetve lítium-vas-foszfát alapú (LFP) Li-ion akkumulátorok valamelyikét építik.
Egy friss közlemény szerint azonban a Debreceni Egyetem kutatói egy új, környezetbarát cink-levegő akkumulátort fejlesztettek ki a közelmúltban. Az új generációs cella kiváló alternatívája lehet az 1980-as évek közepe óta hódító lítium alapú akksiknak. Az innovatív technológiával készült termék nagy teljesítményű, ráadásul biológiailag lebomló anyagokat használ adalékanyagként és membránként.
Régóta hangoztatják már szakértők, hogy a lítium-alapú technológia elérte fejlődése határait és újrahasznosítani is rendkívül körülményes. Ez hosszú távon ellehetetleníti, hogy gazdaságilag és környezetvédelmi szempontból kifizetődő legyen a használata. Számos kutatás zajlik most is a lítium-technológia megújítására, illetve a lítium más fémekkel történő leváltására.
A debreceni fejlesztés lényege, hogy cink-anódot és aktív szén-katódot használ, aminek az legfőbb előnye, hogy nagyságrendekkel olcsóbb a korábban alkalmazott anyagoknál. A lítium beszerzése számos kérdést vet fel környezetvédelmi, gazdasági és egészségügyi szempontból egyaránt. Ezzel szemben az új akkumulátor könnyen előállítható, lényegesen egyszerűbb munkafolyamatokat igényel. A legfontosabb előnye mégis az, hogy filléres ráfordítással újra lehet hasznosítani, és - szemben "versenytársaival" - nincs benne problémás elem.
Az előremutató projekten dolgozó szakemberek szeretnék a jövőben javítani a prototípus teljesítményét úgy, hogy minden eddig elért jó tulajdonsága megmaradjon.