A Las Vegasban tegnap véget ért CES 2023 megerősítette, amit az elmúlt évek trendjeit figyelve már lehetett tudni: a szórakoztatóelektronikai cégek seregszemléjén ma már teljesen megszokott vendégnek számítanak az autó-, és motorgyártók.
Ez nem véletlen, hiszen egyrészt az elektromos hajtás terjedése újabb és újabb fejlesztéseket eredményez, másrészt, az egyre jobban digitalizálódó világunkban a közlekedési eszközökben is egyre több informatikai megoldás tűnik fel. A nagyszabású rendezvényen idén többek között olyan járműveket mutattak be, mint a Volkswagen csodaszép álcafestésű szedánját, a Sony és a Honda közös fejlesztésű elektromos autóját, a Peugeot négykerekű borotvapengéjét, vagy az olasz Italdesign különös dobozát, amely a városi közlekedés jövőképét villantotta fel.
Mégsem ezek nyerték a járműtechnológiai és fejlett mobilitási kategóriában kiosztott inovációs díjat, hanem a japán ICOMA startup Tatamel Bike nevű elektromos motorja - írja a RideApart. A kis gép különlegessége, hogy néhány mozdulattal össze lehet hajtani, ilyenkor akár egy autó csomagtartójában is elfér. A motor oldalsó panelje - a képen sárga, fekete csíkkal - cserélhető, így mindenki a saját ízlése szerint alakíthatja a gép külsejét.
A Tatamel inspirációjaként a Honda által, 1981 és 1983 között gyártott Honda Motocompo kismotor számít, amely hasonlóan kompakt gépként ideális volt a városi használatra. Az elsőre meghökkentő külsejű elektromos motor koncepcióját először 2021. októberében mutatták be, a működő prototípust pedig most a CES látogatói is megcsodálhatták.
A csomagtartóból való kiemeléshez azért nem árt a jó erőnlét, a Tatamel ugyanis 50 kilót nyom - összehasonlításként, a Honda Motocompo ennél öt kilóval könnyebb volt. A gép maximális sebessége 40 km/h, egy feltöltéssel pedig nagyjából 30 kilométeres a hatótávja. A töltést egyszerűen a konnektorról lehet megoldani, így nem szükséges töltőket vadászni.
A teljes töltés körülbelül 3 órát vesz igénybe, ami nem villámgyors, de ha valaki munkába járáshoz használja a gépet, a munkaidő végéig még a teljesen üres akkumulátort is két és félszer lehetne feltölteni.Jelenleg egy 12 amperórás akkumulátorral szerelik, de az ICOMA mérnökei már fejlesztik a nagyobb, 29 amperórás változatot.
Az elektromos motor a közlekedés mellett akár a telefonunkat is tudja tölteni, sőt, az oldalára akár egy képernyőt is fel lehet szerelni, igaz, nem teljesen értjük, hogy ez pontosan milyen célt szolgál, azon kívül, hogy jól néz ki a cikkben is szereplő koncepcióvideón.
Az ára - innovációs díj ide, kompakt méret oda - azért elég borsos lesz: 3999 dollárt, azaz szűk másfélmillió forintot kell érte fizetni, mivel pedig csak Japánban készül, a szállítás még tovább emeli majd az árat.