A gazdag hírességeket és politikusokat gyakran éri jogos kritika magánrepülőzéseik miatt. Egy-egy ilyen út óránként akár 2 tonna szén-dioxid kibocsátással is járhat, ami csak tovább súlyosbítja légkörünk amúgy sem rózsás helyzetét. A Joby Aviation nevű cég többek között ezt a problémát orvosolná innovatív, saját fejlesztésű, függőlegesen fel- és leszálló (VTOL) repülő járműveivel.
A vállalat tavaly októberben hajtotta végre első repülését teljesen elektromos hajtású járművével, és alig fél év alatt több tízezer kilométeren át sikerrel tesztelte az eszközt. Ha továbbra is minden jól alakul, hamarosan megszerezhetik a sorozatgyártáshoz szükséges tanúsítványokat, és új korszakot nyithatnak a kereskedelmi célú repülésben.
A vállalat, tovább emelve a tétet, múlt hónap végén tesztelte első átalakított hidrogénhajtású modelljét. A hatrotoros, túlméretezett drónra hajazó VTOL június 24-én Kaifornial légterében sikeres repülést hajtott végre, melynek során 842 kilométert tett meg anélkül, hogy vízgőzön kívül bármit kibocsátott volna magából.
Ezzel a teljesítménnyel bőven túlszárnyalta az elektromos modell (eVTOL) eddigi 240 kilométer körüli hatótáv rekordját. Mindezt úgy, hogy nagyjából 10 százaléknyi üzemanyag maradt a végén is a tankban. Ez azt jelenti, hogy ha megkapták volna rá az engedélyt, még hosszabb távolságot tehettek volna meg a hidrogénhajtásnak köszönhetően.
Az eredeti koncepció egyébként nem tartalmazott hidrogén hajtású változatot. A Joby egy elektromos modellről távolította el az akkumulátorokat, és egy 88 kilogrammos folyékony hidrogén tárolására alkalmas tartállyal látta el a repülőt. Az üzemanyagcellák a hidrogénből és oxigénből áramot állítanak elő a rotorok megforgatásához, és ártalmatlan vízgőzt pöfögnek csak ki mindeközben.
Ezt egy kisebb akkumulátorcsomaggal egészítették ki, hogy fe- és leszállás klözben is folytonos legyen az energiaellátás. A Joby Aviation alapítója és vezérigazgatója, JoeBen Bevirt azt nyilatkozta az elért mérföldkő kapcsán, hogy egyre közelebb van az idő, amikor mindennapos valósággá válhat a légiközlekedésnek ez a minden korábbinál fenntarthatóbb módja.
Bár a hidrogénhajtású modellre még hosszas procedúra vár, az eredeti elektromos koncepcióval jövőre minden bizonnyal megkezdődhetnek az első kereskedelmi utak. A Joby egyébként egyszerre több vasat is tart a tűzben, hiszen nemrég felvásárolta azt autonóm repülési szoftverek úttörőjét, az Xwinget. Tervei megvalósítására pedig már több mint 2 milliárd dollárt gyűjtött össze olyan nagy cégektől, mint a Toyota vagy az Uber.