A zéró emissziós, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos és nulla közeli kibocsátású hidrogén belsőégésű technológia vezető fejlesztőjeként ismert Toyota egy különleges tárolómodul kifejlesztésén dolgozik, amely műgyantából készült nagynyomású hidrogéntartályokat használ. A múlt hónapban a 18. Nemzetközi Hidrogén- és Üzemanyagcellás Expón is bemutatott koncepció akár a zéró emissziós áruszállítást és épületenergetikát is forradalmasíthatja.
A hidrogén nem csak az autózásban lesz fontos a jövőben (Fotó: Energy.gov)
A Toyota, amely korábban 5700, a zéró emissziós hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológiával kapcsolatos szabadalmat osztott meg ingyenesen a versenytársaival, olyan hidrogéntároló modult fejlesztett a zéró emissziós járművek számára, amely több, a Toyota Mirai személyautóban már sikerrel alkalmazott műgyantából készült, nagynyomású, 70 MPa-os hidrogéntartályt és olyan biztonsági berendezéseket integrál, mint például a hidrogénérzékelő és az automatikus leválasztó. A japán cég ehhez a modulfejlesztéshez kapcsolódva folytatja a hidrogénszállítás biztonságának és a hidrogéntárolók kapacitásának vizsgálatát a különböző autóversenyeken történő rugalmas felhasználásuk, valamint egyéb szempontok szerint.
A Toyota nem csak autógyártóként dolgozik olyan, a hidrogénalapú társadalom megvalósítására irányuló kezdeményezéseken, mint például az hidrogén üzemanyagcellás elektromos személyautók, buszok, kis- és nagyteherautók, targoncák, vagy épp a rugalmasan, több területen, például az épületenergetikában, illetve a vízi és vasúti közlekedésben felhasználható üzemanyagcellás modulok fejlesztése és értékesítése. Ennek keretében az autók számára kifejlesztett, 70 MPa-os, műgyantából készült, nagynyomású hidrogéntartályra ma már sokan igényt tartanának - például a vasúti, hajózási, kikötői rakománykezelésben, valamint FC generátorokban is szeretnék használni.
A tartályok különböző területeken történő használata ugyanakkor eltérő biztonsági előírásokat és a különböző körülményekhez való alkalmazkodást igényel, ezért a felhasználási lehetőségek széles tárháza ellenére a gyakorlati alkalmazás területei még korlátozottak. A hidrogén széleskörű felhasználásának elősegítésére létrejött Hidrogén Tanács, valamint több ország, köztük Japán egy sor tanulmányon dolgozik a hidrogén korai bevezetésének elősegítése érdekében, miközben garantálja a biztonságot, míg a Toyota és üzleti partnerei készek együttműködést és támogatást ajánlani. A Toyota úgy fejlesztette ki ezt a hidrogéntároló modult, hogy megfeleljen ezeknek az igényeknek és segítsen bővíteni a hidrogén felhasználási körét.
A hidrogén tárolása és szállítása
Az autókban használható, biztonságos, műgyantából készült hidrogéntartályokat tartalmazó modulok különféle biztonsági rendszerekkel rendelkeznek, amelyek automatikusan figyelik a működést és az aktuális állapotot, így biztosítva a megfelelő működést. Mivel a hidrogén biztonságosabb és hatékonyabb tárolása, valamint szállítása megoldható nagy kapacitású hidrogénterheléssel, számos olyan helyen válik lehetségessé a hidrogénalapú energia felhasználása, ahol a hidrogén töltése nehézkes - például kikötőkben vagy hegyvidéki területeken.
A Toyota technológiája az épületenergetikát, de a vasúti vagy vízi közlekedést is forradalmasíthatja (Fotó: Drive Clean)
A hidrogén felhasználása
Ha a Toyota által 2021 márciusában kiadott hidrogén üzemanyagcellás rendszermodullal kombinálva használnák a hidrogént üzemanyakgként az üzemanyagcellás termékekhez, akkor számos területen lehetővé válik a biztonságos és egyszerű használat - beleértve a mobilitást, például a teherautók és buszok mellett a vonatokon és hajókon is, valamint a kikötői rakománykezelés és az üzemanyagcellás generátorok terén is.