Hirdetés

Lenyűgöző sebességgel repeszt majd a hidrogéncellás szárnyashajó

|

A hidrogénhajtású vízi jármű az Amerika Kupán méretteti meg magát.

Hirdetés

Végső szakaszába ért az Emirates Team New Zealand hidrogénhajtású szárnyashajó-prototípusának felkészítése a 37. Amerika Kupára. A hajó építése 2021 augusztusában kezdődött a csapat North Shore-i összeszerelő üzemében, ahol jelenleg a Toyota által szállított hidrogén üzemanyagcellás elektromos hajtáslánc telepítésén dolgoznak az aucklandi Viadukt kikötőben.

A Toyota égisze alatt futó ETNZ Hydrogen projekt fontos volt az Emirates Team New Zealand számára, akik az Amerika Kupa címvédőjeként elkötelezték magukat amellett, hogy a tiszta technológiákon keresztül mozdítsák elő a hidrogén-innovációt a vízi közlekedés területén.

Az Emirates Team New Zealand csapata elkötelezte magát a hidrogéncellás technológia mellett (Fotó: ETNZ)
Az Emirates Team New Zealand csapata elkötelezte magát a hidrogéncellás technológia mellett (Fotó: ETNZ)

Az Emirates Team New Zealand csapata elkötelezte magát a hidrogéncellás technológia mellett (Fotó: ETNZ)

"A hidrogén projekt teljesen új kihívást jelentett az Emirates Team New Zealand tervezői, építői és mérnökei számára" - monda Dan Bernasconi, a tervezési részleg vezetője. "Az ilyen típusú projektek rendkívül jó lehetőséget biztosítanak ahhoz, hogy a srácok feszegessék a határokat, folyamatosan tanuljanak, és különböző perspektívákból közelítsék meg a problémákat. Ez pedig mind hozzájárul ahhoz, hogy tovább emeljük a lécet tervezési szempontból is a 37. Amerika Kupa közeledtével, amelynek előkészületei párhuzamosan haladnak."

A szárnyashajó prototípus hossza 10 méter, vízkiszorítása hozzávetőlegesen 5,2 tonna, utazósebessége 30-35 csomó, végsebessége pedig 50 csomó - bő 92 km/h - körül lesz, és 6 fős legénységet szállít. Hatótávolsága 150-180 kilométer között alakul, a hidrogén üzemanyagcellák által táplált 400 voltos DC rendszer pedig nagyjából 440 kilowatt csúcsteljesítményt biztosít.

Hirdetés

"Egy ilyen projekt nem egyszerű, beszállítók és alkatrészek széles körét kellett összehoznunk ehhez a prototípushoz, amelyek egyes részei úgy néznek ki, mintha a Vissza a jövőbe című filmből származnának" - tette hozzá Geoff Senior projektmenedzser. "A Toyota új-zélandi leányvállalata és a japán anyavállalat is komolyan kivette a részét a projektből, hiszen tőlük származnak a 2 x 80 kW-os, előszériás Toyota hidrogén üzemanyagcellák. A Global Bus Ventures biztosította a hidrogénes hajtáslánc tervezését és integrációját, a Gurit pedig értékes partner volt a kompozit anyagok és a tervezés terén."

A prototípus fedélzetén a Hexagon Purustól származó négy hidrogéntartály 33 kilogramm hidrogéngázt tárol 350 bar nyomáson, míg a meghajtás a szárnyakba ágyazott Mercury légcsavarokon keresztül történik.

A hidrogéncellás szárnyashajó sebessége az 50 csomót is elérheti (Fotó: Toyota)
A hidrogéncellás szárnyashajó sebessége az 50 csomót is elérheti (Fotó: Toyota)

A hidrogéncellás szárnyashajó sebessége az 50 csomót is elérheti (Fotó: Toyota)

"Ez egy tanulási görbe minden érintett számára, de minden esetben így van ez, amikor egy technológiát új területeken vezetünk be" - tette hozzá Michael Rasmussen, az ETNZ mechatronikai mérnöke.

A prototípus várhatóan jövő hónapban áll szolgálatba, és alapos próbáknak vetik majd alá a tengeren, hogy a hajó felemeléséhez és repüléséhez szükséges minden komplex rendszer készen álljon. A Toyota által támogatott ETNZ Hydrogen projekt szerves támogatója az Emirates Team New Zealand Fenntarthatósági Nagykövete és korábbi igazgatósági elnöke, Sir Stephen Tindall, aki a projekt finanszírozásának támogatása mellett hiszi, hogy a stratégiailag tiszta hidrogén Új-Zéland zöld fenntarthatóságának nagyon fontos része lesz a jövőben.

"A zöld hidrogén megújuló energiákból származik, például szél-, nap- és vízenergiából" - mutatott rá Tindall. "Amennyiben hidrogént használnak a hajók hajtására, az egyetlen melléktermék a víz. Úgy gondolom, hogy az Emirates Team New Zealand által végrehajtott ambiciózus lépésünk a hidrogénhajók felé új utakat nyit a motoros hajtású járművek számára, akárcsak a tengeri szárnyashajózás forradalmának elindítása. Alig várom, hogy a következő 20 évben több millió hidrogénhajtású járművet és hajót láthassak minden fronton."

A Toyota nemrég egy másik izgalmas innovációról is beszámolt: az önvezető módban driftelő autóról a Zöld Pályán is írtunk.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)