A Tesla múlt hét csütörtökön nagy hírverés közepette mutatta be két új járműkoncepcióját. Már hosszú évek óta beígérte Elon Musk, hogy új robottaxi szolgáltatást fog beindítani a Google Waymójának mintájára, és bár a tőle megszokott módon többször is elhalasztotta a bemutatás időpontját, most egy rendezvény keretén belül megvillantotta a Cybercabet, valamint egy korábban be sem jelentett önvezető furgont, a Robovant is.
A rendezvényt komoly várakozások előztek meg, már csak azért is, mert egy ideje már feltűnően stagnál a saját önvezető-rendszer, az FSD fejlesztése is. Bár az eseményt, rangjának megfelelően nagy dobásnak szánták a vállalat részéről, sokan panaszkodtak utólag arra, hogy nem azt látták, amit vártak az előzetes beharangozók alapján.
Úgy tűnik az első visszajelzésekből, hogy sem a befektetők, sem pedig az elemzők nem voltak különösebben elragadtatva a bemutatott újdonságoktól. A tőzsde - ahogy az lenni szokott - szinte instant módon reagált a vélt vagy valós hiányosságokra, hiszen a vállalat részvényei mintegy 8 százalékos mínusszal zárták a hetet.
Ez azért is ért többeket meglepetésként, mert Elon Musk egy ideje már előre vetítette, hogy nagyot fog hamarosan villantani a mesterséges intelligencia és a robotika terén. Az eseményen azonban nem történt meg a beígért és egyben el is várt csoda. A demonstráció nagyobb részben egy videó levetítéséből állt, bár később egy lezárt területen mehettek az érdeklődők egy tesztkört is az egyik bemutatott járművel.
Adam Jonas, a Morgan Stanley munkatársa csalódott jelentést írt a "We Robot" nevet viselő rendezvényről, melyből szerinte fájón hiányoztak a konkrétumok. Tulajdonképpen ők is azt hiányolták, mint mindenki más: az FSD szoftvercsomag fejlesztéseinek és a robottaxi-szolgáltatásnak a részleteit, valamint az AI szerepét ezekben a feladatokban.
A jelentés szerint a Tesla nem adott ki fontos információkat a Cybercab hatótávjáról, biztonsági paramétereiről, a használt szenzorcsomagról illetve egyéb konfigurációkról sem. A dokumentum külön megjegyzi, hogy a jelenlévők közül többen is kísérteties hasonlóságot véltek felfedezni a Cybercab és a hamarosan megjelenő Model 2 között.
Az amerikai multinacionális pénzügyi vállalat elemzői azonban elismerően nyilatkoztak a Tesla azon bejelentésével kapcsolatban, hogy a Model 3 és a Model Y esetében is tervezik a felügyeletet nem igénylő teljes önvezetés beépítését, ami jövőre már el is indulna Texasban és Californiában. Mivel a rendszer bevezetése engedélyköteles, így az adatszolgáltatási kötelezettségeknek megfelelően hamarosan összevethetővé válnak a technológia részletei a Waymoéval.
Az sem derült ki hitelt érdemlően, hogy a bemutatott koncepció véglegesnek tekinthető-e, hiszen a dizájnig bezárólag mindennel kapcsolatban érte kritika a Tesla újdonságait. Volt, aki szerint már csak azért is fölösleges volt mindezt bemutatni, mert a San Fracisco-i Waymo önvezető autói már most többet tudnak, mint amit a Tesla a Cybercabről állít.
Volt persze, aki ezek ellenére is elismerően nyilatkozott a bemutatóról, és cáfolja azt, hogy csalódást keltő lett volna rendezvény. Ami bizonyos viszont, hogy közel sem sikerült akkora érdeklődést kelteni a cég új termékei iránt, mint azt tervezték. Sokak szerint jobban tennék a Tesla döntéshozói, ha a hangsúlyt inkább a megfizethetőség irányába vinnék el, felvéve a kesztyűt az olcsó kínai termékek dömpingjével.