Az általunk is megjárt ZalaZONE Járműipari Tesztpályán vizsgálják a tisztán elektromos hajtású Ikarus 120e fogyasztási adatait. A buszt korábban a német Busplaner szakmai magazin beválogatta az idei innovációs díjának közönségszavazásába is, a 12 méteres, "szóló" villanybuszok kategóriájában.
A mostani tesztre azért is került sor, mert az elektromos járműveknél, így természetesen a buszoknál is az egyik legfontosabb adat a jármű fenntarthatósága, azaz az üzemeltetési költségeinek és a környezetterhelési jellemzőiknek az összehasonlítása.
Jelenleg a adott járműtípusok fogyasztási (üzemanyag / villamos energia) adatainak meghatározását a TÜV Rheinland-KTI Kft. által fejlesztett JML 16 eljárás, valamint a hasonló UITP SORT protokoll alapján végzik. Utóbbi az úgynevezett "Standardized On Road Testcycle" (SORT), azaz a szabványosított közúti mérési eljárás, amely 3 különböző vezetési ciklust definiál, 12, 18 és 25 km/h órás átlagos sebességgel, különböző megálló-távolságokkal.
2017 óta ezt a tesztciklust már elektromos buszok fogyasztás- és hatótávolság mérésénél is alkalmazzák, így a ZalaZONE tesztpályán most zajló Greentech konferencia keretében bemutatott Ikarus 120e elektromos busz kapcsán is: a TÜV Rheinland-KTI Kft. egy pályabejárással egybekötve, valós körülmények közötti rövid demonstráció keretében mutatta be a buszon utazók számára a tesztelési eljárást. A teszteredmények kiértékelése a következő hetekben várható.
Az Ikarus, amelynek első két elektromos autóbusza már forgalomba is állt Székesfehérváron, szeretne visszatérni a buszgyártás élvonalába. A villanyhajtású járműveiket ugyanis nem csak Magyarországon, hanem például Németországban és Lengyelországban is használják a közösségi közlekedéssel foglalkozó szolgáltató cégek.