A napjainkban legelterjedtebb akkumulátortechnológia története egészen az 1970-es évekig nyúlik vissza. A lítiumos energiatárolás, mellyel már pályafutása legelején is komoly problémák akadtak végül a kapcsolódó innovációknak köszönhetően egészen jó szolgálatot tett az elmúlt fél évszázad során. Könnyű, tartós és lassan veszíti el a töltést.
Minden jó tulajdonsága ellenére azonban mára sok tekintetben jogosan tartják meghaladottnak, elavultnak, és régóta vannak törekvések a helyettesítésére, leváltására. Egy néhány éve alapított texasi vállalat most bemutatott egy lehetséges kihívót, a 18650-es akkumulátor cellát, melyben a töltést a korábbi technológiával szemben nem lítium, hanem kálium ionok tárolják.
A Group1 sok más előny mellett azt a tényt is hangsúlyozza, hogy a kálium-ion akkumulátorok (KIB) képesek az ellátási láncban fellépő kézzelfogható problémát is orvosolni. Emellett olyan problémás anyagoktól is mentesek, mint a nikkel, a kobalt vagy a réz.
Bár az elkészült KIB a lítiumot káliumra cserélte töltéshordozóként, a 18650-es szabványt megtartva gond nélkül passzol minden akkumulátort igénylő rendszerbe. Ez nagy könnyebbség az átállás szempontjából, hiszen sem eszközt sem infrastruktúrát nem kell cserélni a használatához. Ezzel sokat spórolhatnak egy teljesen új koncepció bevezetéséhez képest.
És a kompatibilitások sorának itt még nincs vége, hiszen a kereskedelemben elterjedt grafit anódokat, szeparátorokat és elektrolitkészítményeket használják a gyártás során. Ez, mindamellett hogy tehermentesíti az ellátási láncokat, lényegesen olcsóbb gyártási költségeket eredményez, ami jó eséllyel a késztermék árszabásán is megmutatkozik majd.
Az új termék 3,7 voltos névleges feszültséggel, és az LFP (lítium-vas-foszfát) aksiknál megszokott energiasűrűséggel bír, így bizonyára széles körben képes lesz elődjét helyettesíteni. Az első darabok már továbbításra kerültek a legnagyobb viszonteladóknak és cellagyártóknak. Ezáltal a kifejlesztett technológia fejleszthető és továbbgondolható lesz, ami azt mutatja, hogy bíznak a sikerében.
Az esetleges jövőbeni sorozatgyártáshoz azonban még számos kisebb-nagyobb problémát kell megoldani főleg a technológia fenntarthatóságának érdekében. Ezek közé tartozik az energiasűrűség megfelelő szintre emelése és az akkumulátor ciklus élettartamának jelentős növelése. Ha ezekre meglesz a válasz, az már valóban egy új korszak kezdetét jelentheti.