Hirdetés

Így szüntetné meg az EU a gyorshajtást, pár éven belül

|

A tegnap hatályba lépett törvény legalább negyedével szeretné csökkenteni a halálos kimenetelű baleseteket.

Hirdetés

A közúton a megengedett legnagyobb sebességet átlépni kockázatos dolog, már csak azért is, mert a sebesség növekedésével exponenciálisan növekszik az autó fékútja is - érdemes megnézni a SPEEDWORLD vezetéstechnikai tréningjén készült videónkat a témával kapcsolatban. A gyorshajtás a Rendőrség statisztikái szerint egyébként a sérüléssel járó közlekedési balesetek legfőbb oka Magyarországon.

Az Európai Unió döntéshozói most a technológia segítségével igyekeznek visszafogni a száguldozást - írja az Engadget. A lap információi szerint tegnap lépett hatályba az a törvény, amely előírja, hogy 2024 júliusától minden, az Európai Unió területén értékesített új autóban ott kell lennie az intelligens sebességszabályzó asszisztens (ISA) megoldásoknak.

Az EU új rendeletétől azt várják, hogy 26-50 százalékkal csökkentse a halálos kimenetelű közlekedési baleseteket (Fotó: Unsplash/Alessio Lin)
Az EU új rendeletétől azt várják, hogy 26-50 százalékkal csökkentse a halálos kimenetelű közlekedési baleseteket (Fotó: Unsplash/Alessio Lin)

Az EU új rendeletétől azt várják, hogy 26-50 százalékkal csökkentse a halálos kimenetelű közlekedési baleseteket (Fotó: Unsplash/Alessio Lin)

Az ISA bevezetése hatalmas lépés a közúti biztonságért, megvan benne a lehetőség, hogy drámai mértékben csökkentse a közlekedési baleseteket és halálozásokat. Az autógyártóknak pedig megadja a lehetőséget, hogy csúcsra járassák az ISA által hordozott potenciált és midenki számára biztonságosabb utakat teremtsenek

- áll az Európai Unió által kiadott közleméynben.

Hirdetés

Az ISA-rendszerek különféle technológiákat jelentenek, amelyek az autókba szerelt kamerák és/vagy a jármű GPS-adatai alapján képesek érzékelni az adott útszakaszon érvényes sebességkorlátozást. A konkrét rendszer beállításaitól függően az ISA visszajelzést adhat a sofőrnek, ha átlépte a maximális megengedett sebességet, de a tempomat szabályozásával azt is elérheti, hogy az autó legfeljebb ezzel a sebességgel közlekedjen. Olyanra is van lehetőség, hogy az ISA leszabályozza a motor teljesítményét, ezzel lelassítva a túl gyorsan hajtó autókat.

Az európai utakon már ma is rengeteg olyan autó közlekedik, amelyben valamilyen ISA-technológia működik: a többség egyelőre a sebességkorlátozó közlekedési táblákat érzékeli és egészen addig mutatja a korlátozást a műszerfalon, amíg azt fel nem oldja egy erre vonatkozó tábla, illetve, ameddig más sebességkorlát nem lép életbe az adott útszakaszon. A holland Prosper kereskedő és elemzőcég szerint az ISA kötelező használatával 26-50 százalékkal csökkenthető lenne a halálos közlekedési balesetek száma az EU területén.

A brit Autocar magazin témával foglalkozó cikkében megjegyzi, hogy az ISA-rendszerek még távolról sem tökéletesek, néha lassan  reagálnak és legalább egy esetben előfordult, hogy egy inteligens tempomattal felszerelt autó 96 km/h sebességgel hajtott át egy kis falu lakott területén.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)