Bár az Egyesült Államokban és Kanadában már tavaly bemutatták, az európai felhasználók mostantól találkozhatnak majd a Google Maps legújabb frissítésével, amely segít a lehető legtakarékosabban közlekedni - írja a The Verge.
A Google Térkép új funkcióit Németországban már augusztusban elérhetővé tették, az anyacég pedig bejelentette, hogy csaknem 40 európai ország felhasználói is hamarosan találkozhatnak majd az üzemanyag-takarékosságot előtérbe helyező új megoldásokkal. Cikkünk írásának pillanatában Magyarországon még nem volt elérhető a funkció, de valószínűleg a következő frissítéssel már ez is megérkezik a telefonokra.
A navigáció használatakor, az útvonal tulajdonságainál - ahol jelenleg azt lehet kiválasztani, hogy elkerülje-e az autós a fizetős útszakaszokat - a frissítést követően kiválaszthatjuk, hogy benzines, dízel, hibrid vagy elektromos autót használunk-e, az algoritmus pedig ennek megfelelően keresi meg a legtakarékosabb útvonalat.
Elképzelhető, hogy a leggyorsabb és az üzemanyag-felhasználás szempontjából legkedvezőbb útvonal nem esik egybe, a Google által közzétett rövid animáción azonban látható, hogy nem kell komoly kerülőket tenni: egy 9 perccel hosszabb útvonalon ugyanis akár 26 százalékkal is csökkenthető az autó fogyasztása, ami a jelenlegi energiaárakat figyelembe véve elfogadható kompromisszumnak tűnik.
A Google az amerikai energiaügyi minisztérium égisze alatt működő National Renewable Energy Laboratory (NREL) és az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) adatai alapján állítja össze a zöldebb útvonalakat, amelyekhez számításba veszi a térképszoftver felhasználóinak visszajelzésiből összeálló forgalmi trendeket is, azaz, elkerüli az olyan útvonalakat, ahol dugóra, torlódásra lehet számítani.
Az autók által használt üzemanyag megadására azért van szükség, mert például egy dízelmotoros jármű fogyasztása (és emissziója) optimálisabb, ha autópályán, nagyobb sebességgel halad, míg egy elektromos gépkocsi számára az a kedvezőbb, ha a lakott területeken közlekedik inkább, mivel így több energiát tud visszanyerni a regeneratív fékezésből - emellett az alacsonyabb sebességnél kevésbé csökken a megtehető hatótáv.