Minden történelmi korszaknak megvannak a saját félelmei, szorongásai. A középkorban a betegségektől tartottak az emberek, a múlt század közepén az újabb világégéstől, napjainkban pedig a klímakatasztrófától, a közösségi médiától és a világvégétől. Az EV-k térnyerésével azonban egy újabb szorongástípus ütötte fel a fejét a modern világban, ez pedig nem más mint az elektromos autók hatótávja. Ha az autótulajdonosok azon egy százalékához tartozol, akik elektromos autót vezetnek, téged is érinthet ez a probléma.
Elég lesz a töltés, hogy elszaladjak bevásárolni? Tudok majd egy-egy töltéssel vidékről ingázva dolgozni? Hazajutok még ekkora töltöttség mellett? Ilyen és ehhez hasonló kérdések aggasztják világszerte a hatótáv-szorongókat. Bár számos országban töretlenül zajlik a töltőhálózat kiépítése, a szorongás érzése sokszor kilép a józan ész szabta keretek közül, és akkor is nyomaszt minket, mikor arra szemmel láthatóan nincs semmi ok.
A Tesla most ezeken az embereken is megpróbál valamelyest segíteni azzal, hogy felsorolja a hatótávot befolyásoló tényezőket. Ez azért lehet megnyugtató, legalábbis a Teslák tulajdonosainak, mert egy sokkal megalapozottabb hatótáv előrejelzést várhatunk a márka járműveitől ennyi tényező figyelembevételével. Amikor a Tesla navigációs rendszerébe beírjuk az úti célt, kikalkulálja nekünk a hatótáv várható csökkenését az akkumulátor állapotának figyelembevételével. Néhány éve még gyakran előfordult, hogy ez nem állt összhangban az utána ténylegesen megtett távolsággal, de mára sokat fektetett abba a cég, hogy képes legyen sokkal pontosabban megbecsülni ezt az értéket.
Először csak az oldalszelet, az ellenszelet, a páratartalmat és a környezeti hőmérsékletet vizsgálva jelezte előre a navigátor a kérdéses kilométerek számát, de mára még a gumiabroncs nyomását is beleszámítja a pontosabban becsült értékbe. A napokban a vállalat egy Twitter/X bejegyzésben hozta nyilvánosságra a számításnál figyelembe vett tényezők listáját:
- A szél sebessége és iránya
- Magasság/magassági szint
- Forgalmi sebesség
- Átlagos gyorsulás/lassulás
- Környezeti hőmérséklet
- Páratartalom és nyomás
- Napterhelés és felhőzet
- Kezdeti akkumulátor töltöttség
- Az akkumulátor kezdeti hőmérséklete
- Bruttó kombinált járműtömeg
- Gördülési ellenállás
- Aerodinamikai légellenállási együttható
- HVAC-fogyasztás
- Járműspecifikus energiafogyasztás (kerékpártartó vagy hasonló)
- Az akkumulátor előkondicionálása
Ha valakinek ezek után is gyötrő kétségeket okoz a fentebb vázolt dilemma, azért már valószínűleg nem az autó a hibás.