A Toyota villamosítási stratégiájában kiemelt szerepet szán a gyakran arany középútnak tekintett hálózatról tölthető hibrid (plug-in hibrid - PHEV) modelleknek. Az új generációs technológiák ugrásszerű fejlődést ígérnek ezen a téren. Az első és második generációs PHEV autók eddig jellemzően 40-70 kilométer közötti távolságot tudtak megtenni tisztán elektromos módon, most azonban szintet lép a technológia.
A plug-in hibrid egyfajta jolly joker a mostani autók világában, amely az öntöltő hibridekre jellemző, folyamatos fogyasztáscsökkentést az akkumulátoros villanyautók teljesen emissziómentes közlekedésre való képességével kombinálja.
Napjainkban ez a mindenes szerepkör némi kompromisszumkészséget követel a felhasználóktól - az öntöltő hibridek köztes méretű akkumulátorcsomagja érdemben nehezebbé teszi az autót, ugyanakkor elektromos hatótávja jelentősen kisebb a villanyautókénál -, a Toyota új generációs PHEV-modelljei azonban mindkét problémát egyszerre orvosolva az érdeklődés középpontjába ugorhatnak.
A Toyota közelmúltban bejelentett elektrifikációs stratégiája mentén hét év alatt 8 billió japán jent, azaz 20 billió (20 ezer milliárd) forintot költ villanyautó-fejlesztésre, és ennek az összegnek a negyedét kifejezetten az akkumulátorokra fordítják. Ez egyrészt az éves gyártókapacitás növelését szolgálja (2026-ra 40, az évtized végére pedig évente 200 GWh összkapacitású akkumulátort kíván előállítani világszerte a Toyota), másrészt olyan új generációs akkumulátor-technológiák felkutatása és tökéletesítése a cél, amelyek nagyobb energiasűrűséget és jobb hatásfokot ígérnek.
Ez nem a távoli jövő, hanem a folyamatos fejlesztés jóvoltából részben már a jelen: a Yaris-rokon Toyota Aqua öntöltő hibrid forradalmian újszerű, bipoláris akkumulátora például nagyobb teljesítményre és dinamikusabb erőkifejtésre képes, valamint megnövelte a tisztán elektromos üzemi tartomány felső sebességhatárát. Előrehaladott kutatások zajlanak a szilárd elektrolites akkumulátorok, illetve a cserélhető energiahordozó egységek terén is.
Ezeknek a fejlesztéseknek az egyik legizgalmasabb eredménye lehet az az új generációs plug-in hibrid akkumulátorrendszer, amely akár 200 kilométeres elektromos hatótávolságot biztosíthat, amit a belső égésű hajtási rendszer jóvoltából korlátlanul kiterjeszthet a felhasználó - így ezek a jövőbeli Toyota PHEV-modellek lehetnek a piac legpraktikusabb, legsokoldalúbb járművei.
Az előrelépés első hallásra megdöbbentő, ám valójában összecseng a Toyota eddigi fejlesztéseinek ütemével: míg a legelső generációs Prius plug-in hibrid 20 kilométert tudott megtenni 4,4 kWh kapacitású akkumulátorával, közvetlen utódja már 50 kilométeres hatótávolsággal büszkélkedhetett, a fél éve bemutatott, aktuális modell pedig városban akár 100 kilométert is elmegy anélkül, hogy beindítaná benzinmotorját - eddig tehát típusváltásonként megduplázta hatótávolságát a Prius PHEV, és a Toyota reményei szerint ugyanerre készülhetünk a következő széria érkezésekor.