A Tesla nemrég olyan elektromos autókat kezdett kínálni bizonyos piacokon, amelyyben lítium-vasfoszfát akkumulátorokat alkalmaznak - írja az InsideEVs. A lap rámutatott, hogy bár ez a technológia nem számít kifejezett újdonságnak, a Tesla esetében mégis új hozzáállásról tanúskodik.
Elon Musk már évekkel ezelőtt kijelentette, hogy nem hisz az akkumulátor-technológia nagy áttöréseiben, pontosabban, nem számít rá, hogy valamilyen új tudományos felfedezés egyik napról a másikra átalakíthatná az elektromos autók piacát. Jó példa erre az úgynevezett szilárdtest-akkumulátor, amit több gyártó is évek óta fejleszt, és amit általában az elektromos autók következő fontos mérföldköveként szoktak emlegetni. Ennek ellenére a technológiát még sehol sem használják a tömeggyártásban, az e-mobilitás terén élenjáró Toyota is csak 2025-re ígéri az első ilyen autóját.
A Tesla egylelőre konzervatív megközelítést alkalmaz, az akkumulátor-technológiát illetően, ez azonban megváltozhat (Fotó: Tesla)
Musk a héten Berlinben járt, hogy a Tesla Giga Berlin nevezetű óriásgyárának átadóján vegyen részt. Itt tartott beszéde soránelmondta, hogy az elektromos autók jövője szempontjából kulcsfontosságú az ellátóláncok zavartalan működése és az akkumulátorok gyártásához szükséges nyersanyagok rendelkezésre állása. Előbbi a koronavírus-járvány miatt kialakuló chiphiány következtében roppant meg, míg a nyersanyagok tekintetében az ukrajnai háború miatt vált bizonytalanná az ellátás: Oroszország ugyanis a világ egyik legnagyobb nikkel-exportőrének számít.
Musk a beszédet követően kérdésekre is válaszolt, az egyik résztvevő pedig a graféntartalmú akkumulátorokról kérdezte. A Tesla alapítója rámutatott, hogy a grafén egyelőre szükségtelenül bonyolulttá tenné az akkumulátorok gyártását, ezért a cég továbbra is a nikkel-alapú megoldásokban hisz. Ugyanakkor hozzátette, hogy komoly potenciált lát a mangán felhasználásában.
A mangántartalmú akkumulátorokról Musk már 2020-ban is beszélt, amikor rámutatott, hogy a kétharmad nikkelt és egyharmad mangánt tartalmazó katódok használatával az akkumulátorcellák gyártása gazdaságossabbá válhat, ami azért is lenne szerencsés, mert a fémből egyelőre jelentős tartalékai vannak a Földnek (igaz, a kereslet növekedése miatt ez hamar megváltozhat).
Nem a Tesla az egyetlen, amely mangánt is tartalmazó akkumulátorokkal kísérletezik: a Volkswagen például már tavaly bejelentette, hogy vizsgálja a mangán felhasználásának lehetőségeit az elektromos autóiban.